Gangsta-rapperen Ice Cube indtog Orange med vreden intakt

Den amerikanske rapper holdt det kort, kontant og knaldgodt på Roskilde Festival.

Roskilde Festival 2017 Amerikanske Ice Cube spiller på Orange Scene lørdag 1. juli 2017 Fold sammen

Havde man nogle indestængte frustrationer eller festmuskler tilbage, så var pladsen foran Orange det rigtige sted at befinde sig lørdag aften. Der guidede den legendariske gangsta-rapper Ice Cube publikum gennem et heftigt musikalsk kursus i vredeshåndtering. Selv om han i dag også figurerer i skikkelige familiefilm og buddy cop komedier, er vreden heldigvis ikke gået af musikeren Ice Cube.

Den er stadig hans drivkraft. Sangene fra den banebrydende gangsta-rap gruppe N.W.A., som Ice Cube var medlem af i slut-80’erne og de tidlige 90’ere, går i arv til nye generationer. Cube fremførte potente udgaver af N.W.A.-klassikere som »Fuck Tha Police«, der i nærheden af mig affødte ord-for-ord fremsigelser fra en gruppe hvide teenagere og løftede knytnæver fra en sort mand, der samlede flasker omkring dem.

I Cubes sange er det især verdens sociale, racemæssige og politiske uligheder, der er årsagerne til vreden. På »Why We Thugs« rappede Cube om fremmedbilleder og magtstrukturer: »Call me an animal up in the system / But who's the animal that built this prison / Who's the animal that invented lower living / The projects«. På storskærmen blandede billeder af afroamerikanske mænd ‘murdered by police’ sig med andre af Timothy McVeigh, Columbine og andre terrorister.

Der var dog også plads til mere ubekymrede festnumre som den synth-glimtende røvryst-invitation »You Can Do It« og »Check Yo Self«, hvis staccato blæsere hankede op i tusindvis af koncertgængerne. På »West Up« udstillede Cubes skarpe levering udstillede lidt hans mangeårige hypeman Dub Cs monotone flow og plørede klang.

Solen skinnede koncerten igennem, og det passede perfekt til »It Was A Good Day« og dens afslappet glidende guitar sample. Men Cube ville ikke slutte på så behagelig en maner. Dertil var der stadig for mange problemer i verden, så vi fik fortællingen om raceskel og politivold, »Good Cop, Bad Cop« fra 1991, at fundere videre over. På blot en time fik Ice Cube mindet om, hvor inspirerende og kraftfuld indignation kan lyde.

Hvem: Ice Cube
Hvor: Orange Scene, Roskilde Festival, d. 1. juli 2017

Ice Cube spiller på Roskilde Festival 2017 på Orange Scene, lørdag den 1. juli, 2017. Fold sammen