Festlige Gorillaz fik jorden til at skælve i Royal Arena

Damon Albarn & Co. skabte en livsbekræftende fest på en apokalyptisk baggrund lørdag aften i Royal Arena.

Gorillaz med Damon Albarn i spidsen i Royal Arena. Fold sammen

Selvom Gorillaz er et virtuelt tegneserieband, skal man ikke tage fejl: Katastrofen har altid luret under den kulørte facade.

Allerede i musikvideoen til gennembrudssinglen »Clint Eastwood« tegnede illustrator Jamie Hewlett en hær af dansende zombie-aber. På »Demon Days« fra 2005 havde sangene ildevarslende titler som »Every Planet We Reach Is Dead«, »Kids With Guns« og »Last Living Souls«, 2010-albummet »Plastic Beach« var en slags konceptalbum med miljøkatastrofe-undertoner, mens dette års comeback-album »Humanz« er tænkt som en postapokalyptisk festplade.

Og det virkede især som om, at det var sidstnævnte stemning, som Damon Albarn & Co. gik efter at ramme lørdag aften i Royal Arena. Jorden skælvede helt bogstaveligt under mine dansende skosåler. Så højt spillede de. Og det var ikke kun højt: Mange af sangene blev også leveret med en bistert støjende tyngde, der trak hele udtrykket i en mere dyster og, ja, apokalyptisk retning.

»M1A1« åbnede med nasty støj-punk, »Last Living Souls« lød som dommedags-dub med rave-synths, mens »Saturnz Barz« blandede psykedelisk gospel med ildevarslende jamaicansk toasting fra den uforlignelige rapper Popcaan på storskærmen.

Og det var bare de tre første sange i hvad der skulle vise sig som en virkelig veldrejet, alsidig og ikke mindst festlig setliste. Hvor Gorillaz plukkede alle de bedste numre på tværs af kataloget, pustede nyt liv i et par glemte perler (»Tomorrow Comes Today«, »El Mañana« og »Don’t Get Lost In Heaven«) og samtidig pegede fremad med overraskelsen Little Simz, der fik arenaen til at koge med sin hæsblæsende britiske grime-rap på den nye single, »Garage Palace«.

Det var på mange måder en spektakulær koncert. Ikke bare musikalsk, hvor et virvar af ellers uforenelige stemmer og genrer blev splejset sammen i nye iørefaldende formationer af det veloplagte samlingspunkt Damon Albarn og hans glimrende band, gospelkor og gæstevokalister. Via anlæg og storskærmen fik vi bl.a. besøg af Bobby Womack og Lou Reeds genfærd, mens Albarn fik festligt selskab på scenen af navne som hiphop-veteranerne De La Soul, førnævnte Little Simz og ikke mindst den intense, androgyne rapper Zebra Katz på »Sex Murder Party«.

Jamie Hewletts animationer spillede en fremtrædende rolle. Fold sammen

Rent visuelt blev det hele løftet yderligere af Jamie Hewletts vilde animationsfilm og musikvideoer, der på trods af at have en del år på bagen stadig ser fænomenale ud. Og kun understregede festens dystre undertoner med sine billeder af Gorillaz-banden omgivet af angribende militærhelikoptere, faldende bomber, skudhuller og brændende bygninger.

At det på trods af den apokalyptiske baggrund alligevel endte med at blive en livsbekræftende opturs-oplevelse er lidt af en bedrift.

Men Gorillaz-projektet indgyder altså håb ved at insistere på, at man kan udrette små mirakler med en åben og inkluderende tilgang til ikke bare musikken, men verden som sådan. Det kan godt være, at vi ser forskellige ud, at vi lyder anderledes, men dybest set er vi bare »Humanz«. Og hvis verden vitterligt er ved at gå under, så lad os i det mindste slutte med et brag af en fest.

Gorillaz
★★★★★☆

Royal Arena, lørdag