Et godt bekendtskab

Jazz. Høj-kvalitets-swing med den italienske sangerinde Alice Ricciardi.

Alice Ricciardi spillede lørdag i Montmartre. Fold sammen

»Sold Out« stod der på døren, hvilket stort set er både hverdagskost og helligdagskost i det nyåbnede Montmartre. En sådan lørdag aften falder der selvfølgelig nogle hardcore-jazzentusiaster indenfor, men i højere grad er der vel tale om et voksent publikum, som bare gerne vil opleve noget god jazzmusik under velorganiserede og komfortable former. Og de bliver i så fald heller ikke snydt.

Den kunstneriske kvalitet er bare høj, og den italienske sangerinde Alice Ricciardi, der ikke tidligere har optrådt i Danmark, skulle da også blive et godt bekendtskab. Her var stemme, autoritet og udstråling, og dertil et varieret repertoire hentet fra den store amerikanske sangbog.

Med solidt swingende sange som »Just In Time«, »Day By Day« og »I Didn't Know What Time It Was« og fine ballader som »Ghost of Yesterday« og »It Never Entered My Mind« samlede Alice Ricciardi trådene fra en række af jazzens store amerikanske sangerinder. Ja - i klang og frasering var hun ofte tæt på Nancy Wilson, og dog var hun sin egen kvinde, der gav sangene en personlig drejning og puls, og hendes udgave af »Comes Love« i 5/4-takt var da både original og indsmigrende.

Den italienske pianist Pietro Lusso var glimrende både som akkompagnatør og solist, og som altid var det en fornøjelse at lytte til bassisten Jesper Lundgaards smidige og smukt klingende spil.

Ved trommerne sad den blot 20-årige Niclas Bardeleben, som jeg havde hørt meget godt om, og som slet ikke havde problemer med at leve op til forventninger. Problemer var i det hele taget ikke hans bord. Han spillede totalt ubesværet - med fine nuancer og et fantastisk overblik, og ikke overraskende høstede hans vidtgående solospil i det afsluttende uptempo-nummer »Day In - Day Out« et voldsomt bifald.