Destroyer tog en eftermiddagsblunder

Canadierne med den introverte Dan Bejar i front havde vanskeligt ved at finde engagementet frem torsdag eftermiddag på Roskilde.

Destroyer optræder på Avalon Scenen torsdag 30 juni på Roskilde Festival. Her er det bandets excentriske frontmand, Dan Bejar, som får sig bajer. Foto: Nils Meilvang Fold sammen

Dan Bejar, den excentriske frontmand i de canadiske indiepoppere Destroyer, er en cool dude. Velklædt og helt tilbagelænet attitude. Og så er han ferm til at smede smukke og lækkert lydende popsange med intellektuel kant og ramsaltet melankoli. Det har han demonstreret med en række glimrende udgivelser. Senest den vellykkede »Poisen Season« fra i fjor.

Men noget stort entertainergen har han altså bare ikke. Det beviste han endnu engang ved gruppens rimelig energifattige og rutineprægede koncert på Avalon-scenen torsdag eftermiddag.

Nøjagtig som ved Destroyers Roskilde-koncert i 2011 så udstrålede han ikke særlig stort engagement. Han stod der bare. Døsig. Brugte mikrofonstativet som en stok. Vendte ryggen til publikum. Satte sig på hug for at drikke af sin vandflaske et utal af gange. Stort set uden at kærre sig om de tilhørende i teltet.

Arrogance kan som sådan være cool nok i visse situationer, men Bejar virkede bare ligeglad. Way to cool for school. Måske var det bare et skalkeskjul for hans usikkerhed, fordi han er sky og introvert fyr? Måske var han jetlagged? Eller måske interesserer det ham bare ikke rigtig at optræde live? Hvad end årsagen var, så løftede koncerten sig desværre aldrig rigtig op på det niveau, som hans ellers gode materiale fortjener.

Søvndyssende lækkerhedszone

Lækkerheden og spydigheden druknede i åbningsnummeret »Bangkok«, hvis ellers brusende saxofon-mellemstykke blev leveret uden nerve. Samme kranke skæbne led blandt andre også den boblende »Chinatown« og den calypso-rytmiske »Forces From Above«, hvor man i sidstnævnte sågar også begyndte at kunne høre hiphop-legenderne House Of Pain ovre fra Orange Scene.

Destroyer havde generelt vanskeligt ved at vågne op fra deres eftermiddagsblunder og virkede ikke til at kæmpe synderlig meget for at vinde publikums gunst, hvilket også kunne mærkes på den lidt rastløse stemning under teltdugen, hvor koncentrationen lod til at flygte andetsteds hen.

Bejar og orkesteret lod dog coolness-masken krakelere en smule mod slutningen af sættet, hvor man begyndte at kunne føle at gnisten var ved at blive antændt. Den Springsteen-klingende »Dream Lover« gyngede kækt. Publikum klappede i takt til den pulserende »Poor In Love« og den bedske »Hell« hev endelig både orkesteret og tilhørerne helt ud af den søvndyssende lækkerhedszone. Nu virkede det faktisk som om, at musikerne endelig følte sig tilpas med at være til stede.
Men så var det slut. Ak.

Hvem: Destroyer
Hvor: Roskilde Festival, Avalon, torsdag.