Depeche Mode serverede hits i massevis i Ørestaden

Ført an af den ustyrlige indpisker Dave Gahan leverede de engelske poplegender en yderst inspireret indsats i Royal Arena tirsdag aften.

Forsager i Depeche Mode, Dave Gahan, under koncerten i Royal Arena i København i forbindelse med bandets "Global Spirit Tour", tirsdag den 9. januar 2018. Fold sammen

Det er 38 år siden, at Depeche Mode blev dannet i London-forstaden Basildon. De britiske veteraner er selvsagt ikke opkomlinge længere. Men de kan stadig sælge billetter og fylde kæmpearenaer verden over. Noget af en præstation. Altså, at de har formået at fastholde en position i toppen af popfødekæden i så mange år. Poppens verden kan ellers være et ganske nådesløst territorium, hvor det er de unge, smukke og hippe, der oftest løber med opmærksomheden.

Hvorvidt de stadig er smukke og hippe, kan diskuteres, men medlemmerne i Depeche Mode er i hvert fald ikke unge mere. De er mænd i midten af 50erne. Men de har fortsat en stor og dedikeret fanskare. Hvorfor? Fordi de stadig er gode og leverer varen. Især i live-regi. Sidstnævnte satte de garvede herrer en fed streg under, da de tirsdag aften serverede en hitspækket og inspireret indsats foran 16.000 taknemmelige publikummer i Ørestadens udsolgte multiarena.

Ført an af den karismatiske showman Dave Gahan, drog englænderne på rundtur i deres hitbugnende bagkatalog af mørkrandede synthpop-evergreens. Her kom de vidt omkring. Fra den gamle mer-vil-ha'-mer-perle »Everything Counts« fra 1983 til en række sange fra sidste års solide »Spirit«. Depeche Mode trakterede med masser af både nyere og ældre lækkerier, som de generelt lykkedes fint med at skabe symbiose imellem. Fortid og nutid smeltede relativt problemfrit sammen.

Indpiskeren Gahan gejlede masserne op til dekadent fest. Høj på den gode stemning fik han salen til at skråle med. Han vrikkede med hofterne. Vimsede omkring. Svingede med mikrofonstativet. Piruetterede i højt tempo. Slangede sig. Spillede fandango. Fuld af adrenalin. Og allervigtigst så sang han skidegodt!

Depeche Mode spillede koncert i Royal Arena. Her ses tangentspilleren Andrew Fletcher. Fold sammen

Træfsikre skæringer som »It’s No Good«, »World In My Eyes«, »In Your Room« og »Stripped« blev fremført med autoritet og dyb indlevelse. Medrivende. Men samtidig demonstrerede charlatanen Gahan også et charmerede overskud, når han undervejs gentagne gange fandt plads til store smil og fjanterier. Han var genrelt svær at stå for.

Mindre ophidsende var de par numre, hvor bandets musikalske createur Martin Gore traditionen tro stillede sig i spotlyset og tog mikrofonen. Værst var den højstemte ballade »Insight«, som gav uheldige associationer til en musical af Andrew Lloyd Webbersk snit. Og så var det en gigantisk fejldisposition fra bandets side at lade Gore fremføre »Strangelove« kun ledsaget af et nedbarberet klaverarrangement. Denne version af sangen havde slet ikke samme pondus og melodiske snilde, som når den synges af Gahan. Men sådan er det. Gore er hverken nogen stor eller særlig karismatisk sanger som Gahan. Men han skal have sin stund i front. Han skal have sin applaus. Sit shine. Og Gahan skal velsagtens have sig et pusterum. Den konstruktion må man bare lære at leve med. Disse få svipsere skændede dog ikke helhedsindtrykket i alvorlig grad. For når først Gahan og kompagni satte det virkelig tunge skyts ind, tilgav man dem hurtigt udfaldene.

Det tunge skyts kom mod slutningen. De uomgængelige klassikere. De helt store sange. I massevis. »Enjoy The Silence« og »Never Let Me Down Again« lukkede originalsættet, mens syndsbekendelsen »Walking In My Shoes« og »Personal Jesus« fulgte trop under den obligatoriske runde med ekstranumre. Salen nåede kogepunktet.

Ret godt gået af en flok ældre herrer. Klasse fornægter sig heldigvis stadigvæk ikke.

Depeche Mode
Royal Arena, tirsdag