Den unge King James

Først til sidst leverede James Blake den magi, publikum sukkede efter.

James Blake spillede på Cosmopol Scenen på Roskilde Festival 2011. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fra kirkegospel til buldrende dansegulv via venlig avantgarde. Den engelske ungersvend James Blake nåede vidt omkring under sin spilletime på årets Roskilde, der var henlagt til festivalens mest hippe og urbane scene, Cosmopol, lørdag aften.

22-årige Blake udsendte for fem måneder siden et af årets mest ventede albums. Interessante EP’er havde banet vejen, her var en ny vej for dubsteppen, rendestenens dansemusik, der blev folkelig i nullerne med base i undergrundsmiljøer i det østlige London. Frem til Blake havde dubsteppen primært været et kærkomment forsøg på at twiste- og fusionere hårdkogt hiphop med dansemusik. Den var nærmest fysisk i sin tone.

Sårbar og stille

Med Blake blev den tillige sårbar og stille. På Roskilde fik de 10.000 fremmødte James Blakes knitrende produktioner med (dubstep), beats, elektroniske klangfarver og helt simple tangenter. Stemningsfuldt var det, omend det især i den første halve spilletime savnede nerve og musikalsk forløsning. 

Det var svært at mærke ham med hud og hår, selv om det blev bedre som koncerten nærmede sig sin afslutning. Her krængende han sin skrøbelige soulvokal helt ud i teltsyningerne som en anden Antony Hegarty.  

Hvem: James Blake
Hvor: Cosmopol scenen lørdag