Charmerende popsøstre viste sig som et rockband i forklædning

Søskendetrioen Haim var et overraskende rocket bekendtskab søndag aften i Store Vega. Men de var desværre alt for længe om at komme ud af starthullerne.

Det er egentlig åndssvagt. Men spillereglerne er bare anderledes, når kvinder fyrer den af på en guitaren. Eller på bas eller trommer for den sags skyld. Det er som om, at det lige er lidt sejere, end når unge fyre gør det samme. Og måske vi også somme tider lader dem slippe af sted med lidt mere?

Tanken slog mig i hvert fald under søndagens koncert med den amerikanske poptrio Haim. Der er ingen tvivl om, at søstrene Este, Danielle og Alana Haim er hamrende talentfulde. Men havde en ung, mandlig musiker stillet sig op og lavet orgasmefjæset under en gnistrende guitarsolo på samme måde som Danielle Haim gjorde flere gange denne aften, havde folk nok grinet af ham.

Det havde været en kliché.

Men Danielle Haim kunne sagtens slippe af sted med det. Måske fordi vi alle godt vidste, at hun og hendes søstre ikke er helt så nemme at sætte i bås. Jo, de er tydeligvis helt tossede med gamle rocknavne som Fleetwood Mac, Heart og The Bangles. Men sidste års debutalbum trak i ligeså høj grad på 90’er-countrypop, funky softrock og poppet r&b. Og fik på besynderlig vis et meget moderne og utrolig stramt eksekveret popalbum ud af de umage inspirationskilder.

Festen kom sent i gang

Live viste Haim-søstrene og deres to mandlige musikere på trommer og keyboard sig dog at være en knap så stram enhed. Håret hang mere løst. Både i overført og bogstavelig forstand. Mange af albummets finpudsede detaljer var væk og erstattet af en mere rocket energi. Det krævede lige noget tilvænning, som heller ikke blev gjort nemmere af, at tøserne var alt for længe om at komme ud at starthullerne.

Der skulle således gå fire-fem numre før de for alvor fik spillet sig varme og lydniveauerne var nogenlunde på plads. Men så begyndte de også at imponere. Med overlegen melodiføring, hæsblæsende vokalharmonier og fornem håndtering af guitar, bas, samples, synth og perkussion. På én gang. Og leveret med en smittende energi, der fik hits som »Don’t Save Me« og »Falling« til at gå rent ind.

Den gode stemning fik endnu en nyk op, da 25-årsfødselaren Danielle blev overrasket med champagne og lagkage på scenen. Og naturligvis fødselsdagssang fra salen. Billige point, jovist, men Haim-pigernes charmende facon gør bare, at man godt gider den slags i deres selskab. Og så hjalp det naturligvis også på det, at de bagefter kunne fortsætte festen med »The Wire« - en af sidste års helt uomgængelige popsange.

Men da koncerten sluttede kort efter, lurede den sløve start stadig i baghovedet. Når man som Haim kun spiller lidt over en time, er der altså ikke tid til at bruge flere numre på at spille sig varm. Og så er det sådan set lige meget om man er mand eller kvinde.

Nogle ting ændrer sig aldrig. Trods alt.

Hvad: Haim
Hvor