Anglofile romantikere sad fast i 80er-spændetrøjen

Virgin Suicide gav Roskilde-publikummet et velsmurt men ikke videre originalt skud jangle-pop anno 1985.

Foto: Ida Marie Odgaard. Virgin Suicide på Rising-scenen under Roskilde 2016.
Læs mere
Fold sammen

Der bliver snakket rigtig meget om, at 90erne er tilbage i dansk musik. Men 80erne lever også i bedste velgående, skulle jeg hilse og sige. Ikke mindst her i warm-up-dagene på 2016-udgaven af Roskilde Festival, hvor nye danske navne som Gents, Virgin Suicide og First Hate på hver deres måde rådyrker forskellige hjørner af 80er-æstetikken.

Tidligt mandag aften var det danske Virgin Suicides tur til at skinne på den pyramideformede Rising-scene i Camping West. Med ringlende Rickenbacker-guitarer, tamburin og et blåøjet romantisk tekstunivers sendte de os omgående tilbage til den britiske jangle-pop-scene og navne som The Smiths, The House Of Love og ikke mindst The Primitives, som de spillede et veloplagt cover af.

Foto: Ida Marie Odgaard. Virgin Suicide på Rising-scenen under Roskilde 2016. Fold sammen
Læs mere

Energien var god, og forståelsen for genrens virkemidler og melodiske sensibilitet sad lige i øjet. Forsanger og guitarist Martin Grønnes himmelstræbende melodiføring mindede i passager om Brett Anderson fra Suede og blev flot suppleret af nogle velsmurte vokalharmonier fra guitarist Terkel Røjle.

Det var fint nok i de tre kvarter koncerten varede. Men tilføjede Virgin Suicide noget nyt? Ikke rigtig. 80er-æstetikken er dejlig, og jeg elsker jangle-pop. Men hvis bandet vil længere end Roskildes mindste scene, er de nødt til at bryde ud af genre-spændetrøjen. Ellers kan vi jo ligeså godt lytte til originalerne.

Hvad: Virgin Suicide
Hvor: Rising-scenen, Roskilde Festival, mandag