Der bliver snakket rigtig meget om, at 90erne er tilbage i dansk musik. Men 80erne lever også i bedste velgående, skulle jeg hilse og sige. Ikke mindst her i warm-up-dagene på 2016-udgaven af Roskilde Festival, hvor nye danske navne som Gents, Virgin Suicide og First Hate på hver deres måde rådyrker forskellige hjørner af 80er-æstetikken.
Tidligt mandag aften var det danske Virgin Suicides tur til at skinne på den pyramideformede Rising-scene i Camping West. Med ringlende Rickenbacker-guitarer, tamburin og et blåøjet romantisk tekstunivers sendte de os omgående tilbage til den britiske jangle-pop-scene og navne som The Smiths, The House Of Love og ikke mindst The Primitives, som de spillede et veloplagt cover af.
Energien var god, og forståelsen for genrens virkemidler og melodiske sensibilitet sad lige i øjet. Forsanger og guitarist Martin Grønnes himmelstræbende melodiføring mindede i passager om Brett Anderson fra Suede og blev flot suppleret af nogle velsmurte vokalharmonier fra guitarist Terkel Røjle.
Det var fint nok i de tre kvarter koncerten varede. Men tilføjede Virgin Suicide noget nyt? Ikke rigtig. 80er-æstetikken er dejlig, og jeg elsker jangle-pop. Men hvis bandet vil længere end Roskildes mindste scene, er de nødt til at bryde ud af genre-spændetrøjen. Ellers kan vi jo ligeså godt lytte til originalerne.
Hvad: Virgin Suicide
Hvor: Rising-scenen, Roskilde Festival, mandag