Alice i coverland og drivvåde skorpioner

2016-udgaven af Copenhell kom godt fra start med de to torsdags-hovednavne, chok-rockeren Alice Cooper og tyske Scorpions.

Copenhell 2016 på Refshaleøen. Alice Cooper på Helvitiscenen torsdag 23. juni 2016 Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

»I’ve gotta get outta here,« tryglede Alice Cooper desperat i den 35 år gamle klassiker »Ballad Of Dwight Fry«. Det var heldigvis ikke til Copenhell, at den gamle chok-rocker ikke følte sig hjemme, men derimod i den spændetrøje, han netop havde fået påført af en laber, men diabolsk, zombiekvinde i sygeplejekostume.

Selvom det måske ikke længere kan forarge, så kan gode gamle Alices hyggelige horrorshow bestemt stadig betage. Ikke mindst når det bakkes op af de strålende sange fra Coopers bomstærke start-til midt-70er-plader, som vi fik en god portion af denne aften. Med enkelte afstikkere til et par af 80er-katalogets hits.

Alice kastede pengesedler i grams under en veloplagt udgave af det gamle glam-dollargrin »Billion Dollar Babies«, der var fællesbrøler på 80er-baskeren »Poison«, han blev futtet af og genopstod som maltrakteret monster i »Feed My Frankenstein«, for derefter at blive taget ved ørerne af zombie-baben og sendt en tur i guillotinen. Alice har været slem. Igen. Zombie-licious kender kun til én straf. Så er det af med hovedet! Chop chop. Og så rullede Alices hoved ellers rundt på scenen.

Copenhell 2016 på Refshaleøen. Alice Cooper på Helvitiscenen torsdag 23. juni 2016. (Foto: Torben Christensen/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen.

I sideprojektet Hollywood Vampires hylder Cooper sine gamle musiker-drukvenner. Blandt andet ved at spille deres sange. Den tendens har han desværre taget med over i sit eget sæt. Her fik vi covernumre af Jimi Hendrix, The Who, Bowie og Mötorhead. Det var udmærket, men dels lidt overkill og dels ville man hellere høre mere af hans eget materiale.

Heldigvis fandt Alice tilbage på sporet og trumfede afslutningsvis med de tre fremragende uartigheder »I’m Eighteen«, »School’s Out« og »Elected«. I sidstnævnte sloges Hillary og Trump på scenen. Eller nogen der lignede dem i hvert fald. Alice for president!

Rockede som orkaner
Kort efter Alice var slut kom et massivt regnskyl. Folk søgte i ly i ølteltene. Af samme grund var det forholdsvis nemt at komme til foran Helviti-scenen, da de tyske heavy-legender Scorpions gik på kl. 22.30.

Nu tænker du måske Scorpions? Altså dem med »Wind Of Change«? Virkelig? Yes.

Selvom de fleste uindviede måske kun kender germanerne for 1990-powerballaden, så har Scorpions lavet en god portion hårde schlagere siden de debuterede i 1972. De hannoverske skorpioner er meget mere end blot et kitschet one-hit-wonder. For eksempel er de en del af den permanente udstilling i The Rock N’ Roll Hall Of Fame Museum i Ohio.

På Copenhell viste tyskerne deres værd med en velsmurt koncert, hvor de rockede som orkaner i det silende regnvejr. Guitaristerne Rudolf Schenker og Matthias Jabs spillede fyrigt op til hinanden i gnistrende riff-dueller. Den svenske trommeslager-vikar Mikkey Dee tonsede igennem en tung solo oppe på sit højthævede podie. Forsanger Klaus Meine gav den som karismatisk og energisk frontmand.

En fin vifte af 80er-kataloget blev luftet med »Dynamite«, »Blackout« og det afsluttende ekstranummer »Rock You Like A Hurricane« som de stærkeste indslag.

Det måtte jo ske. »Wind Of Change« kom naturligvis også. Cirka midt i sættet. Gæt selv om der var dømt kollektiv fløjten og fællessang?

Hvem: Alice Cooper Hvor: Copenhell, torsdag

Hvem: Scorpions Hvor: Copenhell, torsdag

Scorpions på metalmusikfestivalen Copenhell fotograferet på Refshaleøen i København torsdag den 23. juni 2016.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen.