»Kommunerne skal tænke mere langsigtet«

Der skal mere langtidsholdbare løsninger til i kommunerne, hvis ikke regningen til vejreparationer skal blive endnu dyrere, mener Martin Damm, formand for KLs teknik- og miljøudvalg.

Hvorfor kan kommunerne ikke finde ud af at afsætte tilstrækkelige midler til snerydning og saltning?
»Flere kommuner har nok haft en tendens til – efter en lang periode med milde vintre – at sænke forventningerne udgiftsniveauet til snerydning og saltning af veje. Derfor gør det jo ekstra ondt de år, hvor vinteren rammer hårdt ligesom i år. Hvis man lægger et fornuftigt budget, burde det give år med overskud og år med underskud, men gå op på den lange bane. Men ingen har kunnet planlægge den hårde vinter, vi har haft.«

Kan kommunerne overhovedet klare opgaven uden hjælp fra staten?

»Vi står alene – vejene får det ikke bedre af at bruge flere år på at håbe, at nogen kommer og hjælper os.«

Kan vi være tjent med, at tre ud af ti kommuner har udskudt nødvendige reparationer af sne- og frostskader på vejene som følge af en dårlig økonomi?
»Problemet er, at udgifter til reparationer af veje bliver dyrere, hvis kommunerne undlader reparationer af vejene løbende – det svarer til at tisse i bukserne for at holde sig varm. Men der er intet at gøre, hvis det skyldes dårlig økonomi. Samtidig er det vigtigt ikke kun at belyse ét enkelt år med manglende vejvedligeholdelse.«

KLs egne tal viser et vedligeholdelsesefterslæb på ca. 12 mia. kr. på de offentlige veje. Det har vel været med til at øge problemerne?
»Staten bevilligede sig selv 2,5 mia. kr. ekstra til vejvedligeholdelse i 2010 af statens veje, men staten varetager kun 3.000 km vej, mens kommunerne har ca. 75.000 km vej. Trods opfordringer fik vi ingen penge til veje ved økonomiforhandlingerne. Øvelsen bliver derfor, at vi skal have mere vej og vedligeholdelse for pengene.«

Hvordan får man mere vedligeholdelse for pengene?
»Min egen kommune (Kalundborg, red.) har fået en rigtig god langtidskontrakt på plads med en privat entreprenør, hvor vi har fastlagt et niveau for vejene. Inden for kontrakten har entreprenøren så frit slag til at tilrettelægge sit arbejde. Langtidskontrakter giver en mere systematisk og effektiv vejvedligeholdelse. Det er én måde, men i hvert fald bør kommunerne lave mere langtidsholdbare løsninger.«