Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Børnenes frugt må stryges fra indkøbsseddelen i københavnske fritidsordninger for at få råd til dyrt IT-udstyr gennem kommunens indkøbsordning. IT koster så meget, at lederen på Fritidshjemmet Nord slår alarm.
De må betale 42.000 kroner for en PC, som de kan finde tilsvarende på nettet til 3.999 kroner.
- De høje priser betyder, at vi skal finde pengene andre steder i vores budget, og så får børnene gulerødder i stedet for bananer og æbler,« fortæller leder Gerda Mickelsen til bladet Kommunen.
Et abonnement på en bærbar PC koster 12.717 kroner. Det varer 3,3 år og derfor bliver den samlede pris 41.996 kroner. Derfor har Gerda Mickelsen nu skrevet et brev til overborgmester Frank Jensen (S).
Effektivisering udeblev
Ligesom resten af kommunens institutioner må hun købe sit IT-udstyr gennem det såkaldte Koncernservice, der ellers er oprettet for at effektivisere og spare kommunen for penge.
Koncernservice er tidligere blevet kritiseret for at tage overpriser for blandt andet mælk, agurk og pølse.
Overpriser som kommunens institutioner dog er blevet lovet en tilbagebetaling på, ligesom overborgmester Frank Jensen har bebudet en kulegravning af kommunens indkøbsordninger, der skal ligge klar i løbet af sommeren.
Hos Koncernservice forklarer man de dyre PC-priser med, at service i form af support og sikkerhed er meget dyrt.
Institutioner kan selv købe ind
Men samtidig konkluderer en rapport fra kommunens interne revision, at der ikke er dokumentation for, at Koncernservice og kommunen skulle have effektiviseret for 50 millioner kroner, sådan som de ellers har meldt ud.
En af grundene er IT- priser, der ikke er til at gennemskue.
Overborgmester Frank Jensen beklager endnu en gang de dyre indkøbsordninger og åbner for, at der kan købes ind udenom Koncernservice.
- Hvis det viser sig, at en institutionsleder kan finde en tilsvarende løsning billigere et andet sted, så synes jeg da, at der skal være frihed til at gøre det, siger han til B.T.