Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Vi tror på økologi - men omlægning tager tid

For ikke særligt mange år siden var der for mange økologiske varer på hylderne, og både investorer og landmænd har holdt vejret og ventet med at omlægge, til der var en større efterspørgsel. Det er der nu.

Karen Hækkerup: »Danskerne er vilde med økologi, og de økologiske producenter har svært ved at følge med efterspørgslen for tiden.« Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne er vilde med økologi, og de økologiske producenter har svært ved at følge med efterspørgslen for tiden. Det skyldes blandt andet de mange kampagner i landets store butikskæder med knaldtilbud på økologi, der har efterladt kølediske og hylder nærmest tomme. Rigtig godt for landets økologiske producenter og forhåbentlig også for de mange landmænd, der ønsker at omlægge til økologi. Fra 2007 til 2014 steg salget af økologiske varer med 72 pct., og vi har også øget eksporten af økologi betragteligt. Jeg krydser fingre for, at den udvikling fortsætter, så landmænd, der lægger om, kan tjene penge på deres produktion. For det er dyrt at producere økologi. Kravene om mere plads i staldene og adgang til udendørsarealer er nogle af de fordyrende faktorer. Lavere markudbytter og høje foderomkostninger er andre. Derfor er det vigtigt, at vi sørger for, at der i fremtiden er salg i økologi – også når de lave priser stopper. I Landbrug & Fødevarer forbedrer vi hele tiden vores økologirådgivning, så landmænd, der vil lægge om, får en kompetent og hurtig rådgivning. I fødevarevirksomhederne og detailhandelen er det vigtigt at udvikle langsigtede forretningsplaner, der rækker ud over næste uges tilbudskatalog, så forbrugerne ikke skal gå forgæves til økohylderne.

Bagsiden af supermarkedernes kampagner er, at mange kunder nu oplever tomme økohylder. Og hvordan bliver virkeligheden, når tilbudskampagnerne er forbi – kan vi stadig få danskerne til at købe økologisk, hvis priserne stiger? Det er blandt andet sådan nogle usikkerheder, man som landmand skal turde leve med, når man vil omlægge sin bedrift. Det er der heldigvis mange, der tør. Ude i landboforeningerne oplever man for tiden en rekordstor interesse for at få skabt såkaldte omlægningstjek af konventionelle bedrifter. Og hos NaturErhvervsstyrelsen oplever man, at der er interesse for at omlægge dobbelt så mange hektar i 2015 som normalt. Så det er altså ikke fordi, de danske landmænd ikke gerne vil levere økologi. Men det sker ikke fra den ene dag til den anden.

For det første er det ofte forbundet med store omkostninger at omdanne et konventionelt landbrug til økologisk. Derfor skal pengeinstitutterne endnu mere på banen og hjælpe landmændene med finansieringen af omlægningen. Det er vigtigt, at ikke bare landmændene, men også vores investorer tør tro på, at der er salg i økologi i fremtiden, og at deres investeringer derfor er gode.

En anden årsag til, at vi ikke kan imødekomme danskernes økologi-efterspørgsel med det samme, er, at det tager mindst to år at omlægge sin bedrift til økologi. For ikke særligt mange år siden var situationen omvendt. Der var for mange økologiske varer på hylderne, og både investorer og landmænd har holdt vejret og ventet med at omlægge, til der var en større efterspørgsel. Det er der nu. Derfor må forbrugere med hang til økologi væbne sig med tålmodighed – vi er i fuld gang med at skrue op for den økologiske produktion.