Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Vi skal lære af de gode erfaringer

Mette Rose Skaksen: Der har på det seneste været en del omtale af en rapport, som Anvendt KommunalForskning (AKF) har begået om effekterne ved at udlicitere offentlige opgaver. Konklusionen er kort fortalt, at der ikke er tilstrækkelig dokumentation for effekterne ved at udlicitere offentlige opgaver – ud fra en gennemsnitsbetragtning om, at der både er gode og dårlige erfaringer med konkurrenceudsættelse. Men hvad vi skal bruge den kritik til?

Mette Rose Skaksen, branchedirektør, DI. m/ansvar for offentlig-privat Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan næppe komme som en overraskelse, at DI er blandt de stærkeste fortalere for øget konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver – vel at mærke på en måde, hvor både offentlige og private aktører kan byde på opgaven. DI står ikke alene med de synspunkter. Den nye regering har med sit regeringsgrundlag klart tilkendegivet, at man vil arbejde videre med offentlig-privat samarbejde og høste de fordele, der ligger heri.

AKF står derimod ret alene med sit synspunkt om, at der ikke er dokumentation for de positive effekter ved konkurrenceudsættelse. Der er allerede dokumenteret talrige gode eksempler på offentlig-privat samarbejde. Selvfølgelig er der også mindre gode erfaringer, men det er jo ikke dem, vi skal lære af.

Derfor er gennemsnitsbetragtninger temmelig nyttesløse, fordi de ikke fortæller os noget om, hvordan vi bliver bedre til at høste gevinsterne ved offentlige udbud. Det havde været nyttigt, om AKF havde brugt ressourcerne på at dokumentere endnu flere eksempler, og med afsæt i dem analysere, hvordan vi bedst muligt udbreder og udnytter de gode erfaringer med offentlig privat samarbejde.

Når vi er så stærke fortalere for at sende flere opgaver i udbud, skyldes det flere forhold. Først og fremmest er mere konkurrence godt, fordi det skærper opmærksomheden på at levere en service eller et produkt både bedre og billigere – i både den offentlige og den private sektor. Øget konkurrence kommer os alle til gode, fordi det frigør ressourcer til at løse andre centrale velfærdsopgaver. Øget konkurrence er også med til løbende at videreudvikle og forbedre den måde, opgaverne løses på. Det giver bedre service, som løbende tilpasses brugernes behov. Sidst men ikke mindst er øget konkurrenceudsættelse med til at sikre, at danske virksomheder med afsæt i den danske offentlige sektor kan udvikle og eksportere nye services og produkter. Det kommer os alle til gode i form af ny økonomisk vækst.