Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

»Venstra« og valgkampen

Camilla-Dorthea Bundgaard: Hvordan kommer man i alle de store, danske medier på én dag med et simpelt, men vigtigt budskab?

Velfærdsups fra Venstre kom i samtlige af landets store aviser søndag. Vælfærd staves velfærd. Fold sammen
Læs mere
Foto: bt.dk
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Spørg Venstra! Undskyld, jeg mener selvfølgelig: Venstre. De har nemlig netop formået at få budskabet »Luftige løfter eller varig vælfærd« citeret i cirka alle danske medier på én dag på grund af en simpel stavefejl. Og det oven i købet på en søndag, hvor den danske befolkning bruger særligt lang tid på at fordybe sig i nyhederne. Det er genialt, intet mindre.

Det er en lille, ny hemmelighed inden for digital kommunikation, at stavefejl i for eksempel facebook-annoncer skaber større succes end annoncer uden fejl. Der er slet og ret erfaring for, at flere mennesker klikker på annoncen, når der er fejl i. Hertil er der os professionelle sprognørder, der ligefrem deler annoncen ledsaget af hånende kommentarer med vores netværk på Facebook, på blogs og med fagfæller. Annoncens afsender er imidlertid den, der ler sidst, for han får sit budskab ud til rigtig mange mennesker med det simple trick: en lille, skæv sprogfejl, der fanger din opmærksomhed, og afsenderen kan læne sig tilbage og roligt afvente flere kunder i butikken.

Selvfølgelig handler det om at bruge stavefejlene strategisk. De færreste har gavn af at fremstå som useriøse og uprofessionelle. Men en lille, simpel fejl, som ligner en slåfejl, kan de fleste slippe af sted med, hvis de i forvejen har et stærkt og seriøst »brand«. Så mon ikke vælgerne tilgiver Venstre dets slåfejl, efter de i morskab, undren eller harme har citeret reklamen over ligusterhækken og således, uden at tænke over det, har hjulpet Venstre med at sprede budskabet?

Nogen vil nok mene, at den strategi, jeg her tillægger Venstre, er udtryk for et forbrugersamfund, pop-politik og pjattet indpakning. Men nej. Ganske vist er der til tider mere ævl end indhold i moderne, konsulent-iscenesat kommunikation, men i dette tilfælde er budskabet lige så simpelt og ærligt, som det er dygtigt og effektivt formidlet. Mens Socialdemokraterne ringer på din dør med deres egne ord om, hvorfor du skal stemme på dem, får Venstre dig til at diskutere dem og deres budskab med naboen og med dine egne ord – blot på grund af et »æ« placeret det forkerte sted! Vi behøver ikke at udføre en større cost-benefit-analyse for at regne ud, at det er fornuftig brug af penge.

Nu er valgkampen for alvor begyndt, og den kommer til at handle om, hvem der kan få mest ud af pengene på mere end én måde.