Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Vanopslagh hører til i fortiden

Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.
Læs mere
Fold sammen

Der er tilsyneladende ikke grænser for, hvad Berlingske lægger spalteplads til i øjeblikket. Midt i en valgkamp får Liberal Alliances kandidat til Borgerrepræsentationen i København, Alex Vanopslagh, fri mulighed for at misinformere uge efter uge.

I sidste uge handlede det om miljøtiltag og parkeringspladser, i denne uge handler det som om private udlejningscykler. Overdrivelse fremmer muligvis forståelsen, men det klæder ikke Vanopslagh at lyve for læserne blot for at fremme sine politiske synspunkter.

Københavns Kommune har ganske rigtigt investeret i By- og Pendlercyklen. Det gjorde vi ved at sætte penge af til et udbud, hvor private operatører kunne byde ind på opgaven, så kommunen ikke skulle til at drive bycykelforretning. Vi prioriterede nye bycykler for at styrke fremkommeligheden og den kollektive transport i København.

Dermed forbedres fremkommeligheden blandt andet for den nødvendige biltrafik også. Vanopslagh er dog tilsyneladende uenig i investeringen, og han mener, at 86 mio. kr. i stedet kunne være gået til syge, gamle, unge eller skattelettelser. For det første har København ’kun’ investeret 40 mio. kr. i projektet, de resterende penge kommer fra Frederiksberg Kommune og DSB. For det andet er der tale om anlægspenge, som altså ikke kan gå til ’varme hænder’. Fakta Vanopslagh pænt ignorerer i sin jagt på stemmer. Ganske utroværdigt i mine øjne.

Vanopslagh er tilsyneladende forarget over, at min forvaltning følger loven. Vi kan ikke bare give offentligt areal frit til hvad som helst, heller ikke private udlejningscykler fra Donkey Republic. Vi har allerede fået henvendelser fra private, udenlandske bycykelgiganter, som hjertens gerne vil oversvømme København med tusindvis af private udlejningscykler, så københavnere og pendlere ikke længere selv kan forvente at finde en plads til deres cykel i byen. Det skal vi selvfølgelig ikke sige ja til.

København er i forvejen udfordret ift. cykelparkering. Desuden vil det være konkurrenceforvridende at lade Donkey Republic indtage offentlige cykelstativer, mens cykelbutikker skal holde sig til eget område. Endnu engang lader det til, at Vanopslagh har læst en overskrift og straks ser det som brænde til sit liberale bål.

På det seneste har flere tidligere politikere og embedsmænd talt for, at miljøet på rådhuset er råddent. Det er heldigvis ikke tilfældet, og det har en bred flok af politikere fra Konservative til Enhedslisten netop givet udtryk for i Berlingske.

Vanopslaghs tone og tendens til at kaste om sig med misinformation og mudder får mig dog til at frygte for fremtiden og samtidig konkludere, at han hører til i fortiden. At kalde bycyklerne for Kabell-knallerter og vores biospande for Kabell-spande rører mig ikke. Men hvor er det dog i bund og grund barnligt og plat og alt andet en konstruktivt.

Jeg kan ikke tage det som andet end et udtryk for, at Vanopslagh ikke vil den politiske dialog på et ordentligt niveau, men i stedet blot har travlt med at tiltrække sig mest muligt opmærksomhed uden at gå op i fakta.

Vanopslagh har sat sin standard, og fred være med det. Spørgsmålet er nu blot, hvor meget spalteplads Berlingske vil tildele misinformationens korsridder midt under en valgkamp, hvor det ikke er sikkert, at læserne af Vanopslaghs blog også får læst rettelserne. Lidt presseetisk refleksion er der plads til hos debatredaktionen.