Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Vågn nu op: Gymnasiet er ikke for alle

»Når der ikke stilles krav til at gå i gymnasiet, bliver klasserne proppet med disse umotiverede og uengagerede elever, der ikke selv kan se en grund til at være der.«

Karoline Nylander Fold sammen
Læs mere

Jeg er træt.

Træt af uengagerede elever, som ikke gider lave deres lektier. Træt af umotiverede elever, som ikke kan se en pointe med at gå i gymnasiet. Bare træt af de selviske elever, som både ødelægger gymnasiet for sig selv og for mig.

For hvert år stiger antallet af elever, der vælger en gymnasial uddannelse efter folkeskolen. Ved første øjekast kunne sådan en udvikling jo synes at være en glædelig nyhed, men nej. Virkeligheden er lige modsat.

Vi bliver nødt til én gang for alle at indse, at gymnasiet ikke er for alle.

For selv om det er en fin tanke, at alle skal have lige mulighed for at kunne få sig en uddannelse, er det altså bare ikke alle, der er egnet til at gå i gymnasiet. Når der ikke stilles krav til at gå i gymnasiet, bliver klasserne proppet med disse umotiverede og uengagerede elever, der ikke selv kan se en grund til at være der.

Forleden snakkede jeg med en dreng fra min klasse. Han håbede, at han ville bestå matematik, for så ville hans samlede gennemsnit ryge over 02, og han ville kunne få sit eksamensbevis. Forvirret spurgte jeg ham, hvad han ville bruge sådan et eksamensbevis til. Man kommer ikke ind på universiteterne med et så lavt snit.

En lang pause, så svarede han, at han bare ville have det. Han havde ikke en speciel grund, men i stedet var det blot en aktivitet at bruge tiden på, indtil han fandt ud af, hvad han faktisk ville.

Han er ikke alene. 40 procent af de dimitterede gymnasieelever læser ikke videre på universitetet. Disse elever burde ikke have været i gymnasiet i første omgang, for hvad får de ud af det?

De står tilbage med en værdiløs studenterhue og tre mere eller mindre spildte år. Tid, der kunne have været brugt mere fornuftigt, for eksempel med at få noget arbejdserfaring.

Er jeg så bare en egoistisk 12-talspige, der bare burde lade de andre elever passe sig selv?

Nej.

Gymnasielærere landet over råber op om, at kvaliteten af undervisningen falder støt med, at antallet af elever stiger.

Når læreren skal bruge så meget ekstra energi på at nå ud til ligeglade elever, der alligevel sidder på bagerste række med deres mobil, går det ud over alle de elever, som faktisk ønsker at få noget ud af undervisningen. Alle dem, som faktisk ikke bare går i gymnasiet, fordi de ikke kan finde på noget andet at lave.

Så ja, jeg er træt. Træt af, hvordan undervisningen ødelægges af alle de elever, som er ligeglade. 40 procent bruger ikke deres gymnasieuddannelse til noget, og disse elever,ville jeg klart anbefale, fandt noget andet at foretage sig. Ellers er det både spild af deres og min tid.

For hør her: Gymnasiet er ikke for alle. Lad os nu acceptere det.