Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Ud med klichéfyldte dameblade

Foto: Uffe Weng
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I sidste uge deltog jeg i et møde om, hvorfor der var brug for intelligente dameblade, og hvordan man skaber dem. Mødet foregik i det historiske Kvindehus, og mange kvinder i alle aldre og størrelser var dukket op. Vi havde hver vores vinkel på, hvorfor vi mente, der var brug for intelligente dameblade og en ny debatform

En af mine personlige kæmpeheste er, at jeg ikke bare er træt af at se den samme skabelon lagt ind i samtlige dameblade, dvs. mad, mode, slankekure og sådan-ser-mit-perfekte-hjem-ud-artikler. Jeg er også træt af, at det er de samme kvinder, der går igen i næsten samtlige dameblade. Jeg ved godt, at Danmark er et lille land, men at det er så lille, at det er de samme kvinder og de samme typer af kvinder, der interviewes om deres op- og nedture eller skal vise deres tøjskab frem, bliver for meget af det gode.

Det er lidt ligesom danske film gennem 00’erne, hvor man så den samme håndfuld skuespillere i næsten alle film. Trættende, fattigt og meget lidt inspirerende. Derfor køber jeg aldrig dameblade, da jeg hverken kan identificere mig med nogen af de typer kvinder, der skildres, eller føler mig intellektuelt udfordret.

Måske vil nogle sige, at dameblade også er til for at skabe et frirum til kvinden, så hun kan koble fra. Og det er da sådan set også fint, men behøver alle køre på hjernedøde gentagelser? Tiden er kommet til mere intelligente dameblade, der rykker ved aktuelle debatter som ’speltmødre vs. karrierekvinder’ eller ’kvindekvoter vs. kvalifikationskriterier’.

Det handler ikke om en betonfeministisk ensliggørelse, som Anne Sophia Hermansen beskyldte kvindebevægelsen for i fredags, men om at se problematikken i et bredere og mere analytisk samfundsperspektiv. En debat der er nødvendig. Ikke mindst fordi vi ser bekymrende tendenser i både vores uddannelsessystem, hvor de unge drenge svigtes, og på arbejdsmarkedet, hvor de klassiske kvindefag fastholdes som lavlønnede og mindre prestigefyldte end de klassiske mandefag.

En opfordring skal derfor gå til alle kvinder her op til 8. marts, kvindernes internationale kampdag. Fejr kampdagen, og dyrk søstersolidariteten ikke bare med dem, der ligner jer selv eller på vegne af udenlandske kvinder, som I mener er mere undertrykte end jer selv. Brug dagen til at sætte en debat i gang om, hvad kvindebevægelsens rolle skal være i det moderne samfund.

Her spiller de glittede dameblade en afgørende rolle. Skal de udfordres på deres reproduktion af fastlåste og klichéfyldte billeder, eller skal der sadles om? Jeg mener, tiden er moden til intelligente, debatskabende dameblade hjulpet godt på vej af en moderne kvindebevægelse, der påtager sig et samfundsansvar både som kvinder og som samfundsborgere.