Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

TV 2 vil fortælle ægte og levende – uden stereotyper

Foto: TV 2.
Læs mere
Fold sammen

I en artikel torsdag 30. november refererer Berlingske fra et debatmøde hos Danske Dramatikere, som efterlader det indtryk, at TV-stationerne i deres fiktionsproduktioner fastholder traditionelle kønsroller med manden som aktiv og kvinden som passiv – med TV 2 som eksempel et par steder.

Vi synes, det er godt og vigtigt at debattere, hvordan man udvikler fiktionsserieformatet og løfter kvaliteten i store som små produktioner, og Danske Dramatikere fortjener ros for initiativet og for at tage ansvar. Men det er misvisende at påstå, at vi agerer så skematisk i vores tilgang til karakterer og historier.

Ikke mindst fordi det i realiteten nærmest forholder sig omvendt.

Ingen hurtige stereotyper

Dels handler selve kernen i vores tilgang til fiktionsserier om at fortælle ægte, nære, originale historier, som er almenmenneskelige og beskæftiger sig med tilværelsens basale følelsesmæssige dilemmaer. Det kan man ikke, hvis man forfalder til nemme skemaer eller hurtige stereotyper.

Vi befinder os i slutningen af TV 2-kanalernes største fiktionsår til dato, hvor vi i 2017 har præsenteret danskerne for ni nye fiktionsserier og -sæsoner i den bedste sendetid.

I hvert eneste tilfælde handler det om at skabe karakterer, som er troværdige og levende inden for historiens univers og genre med alle de nuancer, der skal til for at skabe fortællinger med klangbund i danskernes liv samt ramme det fælles og alt det, vi deler.

Dels er vores serier tæt befolket med kvinder og piger, som netop er interessante at følge og spejle sig i, fordi de har nuancer og både kan handle og fejle.

For eksempel den politisk ukorrekte og egenrådige skolelærer Rita, den idealistiske journalist Dicte, hele viften af kvindeskikkelser i »Badehotellet« – fra Fie, der har ben i næsen og fødderne solidt plantet på jorden til Amanda, der som frigjort kvinde med eget firma er et billede på kvindekampen – eller den nærværende og levende skildring af en helt nutidig, ung kvindefigur som Rose i »Perfekte Steder«. Og netop her i december har vi taget hul på julekalenderen »Tinkas juleeventyr«, med en ung, handlekraftig nissepige som titelfigur.

Kort fortalt: Der er ingen grund til bekymring. Vi ville aldrig kunne løfte vores ambitioner om at levere stribevis af fiktionsserier, der samler danskerne, hvis vi ikke havde modet til at vise mangfoldige, ægte og sammensatte karakterer – af begge køn.

Katrine Vogelsang er fiktionschef, og Lotte Lindegaard er kanalchef, TV 2.