Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Trump og Tulles triumfer

Det var en god uge for Trump og de danske fodboldspillende comeback kids. En knap så god uge for Amnesty International, som ikke kunne se det sjove i Radio24syvs ytringer i satireform. Og for Radio24syv selv.

Foto: Asger Ladefoged, Linda Kastrup, Nicholas Kamm, Nessloup/Bigstock,

Om lidt bliver der, hvis ikke stille, så ihvertfald markant mere jysk på den frekvens, hvor Radio24syv de sidste otte år har huseret i æteren.

Den forgangne uge bød nemlig på det endelige dødsstød til Radio24syv. Efter at Dansk Folkeparti havde krævet, at mindst 70 procent af radioens medarbejdere skulle befinde sig 110 kilometer fra den københavnske rådhusplads – hvilket ville gøre Sprogø og Lolland til placeringerne nærmest hovedstaden – erklærede radioens ejere, Berlingske og People's Group, at man ikke ønskede at byde på retten til at fortsætte radioen, hvorfor Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm og en lang række andre værter – denne skribent inklusive – forlader æteren ved udgangen af oktober.

Et stort antal kommentatorer og lederskribenter har skarpt kritiseret udflytningen af kanalen, og Radio24syvs programchef Mads Brügger udtalte til Politiken, at »[d]et er jo Dansk Folkepartis problem med kritik, journalistik og satire, der er på færde her. Og deres grænseløse behov for at få københavnersnuder ned med nakken.«

Imidlertid er det nok tvivlsomt, om en række urbane københavnerjournalister, -snuder og -mediers utilfredshed gør noget større indtryk på Dansk Folkeparti. Enkelte ville måske endda formode, at det nok passer partiet meget godt.

Den mest oplagte kandidat til at overtage sendetilladelsen er konsortium under ledelse af Jysk Fynske Medier. Med den tidligere DR-chef og rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Anne-Marie Dohm ved roret, vil det nye medie sende radio fra hele Danmark og, ifølge den måske kommende chef, »komme med nye bud på, hvordan vi styrker dialogen imellem mennesker«. Om dialogorienteret radio under ledelse af en tidligere DR-chef finder nåde for Dansk Folkepartis mandater ved kommende medieforlig vil tiden vise.

Radio24syv søger ikke om at forlænge sendetilladelsen på grund af krav om udflytning, oplyste Berlingske Media og PeopleGroup i denne uge. Radioen lukker sidst på efteråret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Comeback kids

På grønsværen kunne det danske herrelandshold i fodbold ikke helt, men næsten fejre en triumf. Efter at have været bagud 3-0 mod Schweiz formåede de danske spillere i kampens sidste minutter at udligne.

Desværre opdagede en stor del af de danske seere ikke live, at Danmark undgik et nederlag. Efter schweizernes scoring til 3-0 mente over 150.000 danskere nemlig alt håb var ude og enten slukkede deres tv eller skiftede kanal, hvorfor seertallet faldt fra 703.000 til 535.000, og gik dermed glip af et af nyere dansk fodboldshistories største comebacks.

I USA blev hovedpunkterne i den særlige anklager Robert Muellers længe ventede rapport, der skulle afklare, om præsident Trump havde samarbejdet med russerne om at påvirke udfaldet af det amerikanske præsidentvalg i november 2016, fremlagt.

Særlig på den amerikanske venstrefløj var udfaldet af Muellers undersøgelser imødeset med stor spænding, og flere havde håbet, at den ligefrem kunne blive udgangspunkt for en rigsretssag. Man kunne sågar købe T-shirts, krus og andet merchandise med den særlige anklagers kontrafej og udsagn som »Mueller: Making America great one conviction at the time«.

Men det viste sig, at præsidentens kritikere i den grad havde forregnet sig. Mueller konkluderede lakonisk, at vel havde russerne forsøgt at påvirke valget, men også, at der ikke var fundet beviser for, at Trump eller nogen i hans stab havde samarbejdet med Putins regime. Præsidentens reaktion lod ikke vente længe på sig, og på sit foretrukne medie Twitter erklærede han:

»Intet samarbejde, ingen obstruktion, fuldstændig og total FRIFINDELSE«.

Donald Trump kunne i den forløbne uge tilsyneladende ånde lettet op, da den særlige anklager Robert Muellers længe ventede rapport, der skulle afklare, om præsident Trump havde samarbejdet med russerne om at påvirke udfaldet af det amerikanske præsidentvalg, kom. Fold sammen
Læs mere
Foto: NICHOLAS KAMM.

Og i stedet for at føre til en rigsretssag ser rapporten ud til at kunne blive basis for Trumps kampagne for genvalg i 2020. Berlingske kunne fredag fortælle, at Trump ved et vælgermøde i Michigan erklærede, at demokraterne og nyhedsmedier, der har hævdet, at han samarbejdet med Rusland er »syge mennesker, som skal drages til ansvar«. Herefter svarede publikum med tilråbet »Spær dem inde. Spær dem inde. Spær dem inde«.

En organisation, der ikke har kunnet fejre mange sejre i ugen, der gik, er Amnesty International.

I et brev til Radio24syv krævede organisationen, at stationen fjernede en række satiriske indslag fra Den Korte Radioavis, hvor den satiriske figur Kirsten Birgit kalder Instagram-stjenen Amalie Have for »helligfrans« på Haves telefonsvarer.

Karakteren Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm (Frederik Cillius) fra Den Korte Radioavis på Radio24syv, som lukker til efteråret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Anledningen var, at Have havde fået musikeren Lukas Graham til at fjerne et covernummer, fordi kunstneren bag den oprindelige sang var beskyldt for vold, mens Have selv havde en playliste fuld af musikere kendt for kontroversiel opførsel. Den satire var, mente Amnesty, en hetz, som havde påvirket influenceren så meget, at de ønskede indslagene fjernet og lod vide, at sagen kunne gå videre til en advokat. Efter en temmelig massiv kritik har Amnesty imidlertid fortrudt, at man ville inddrage en advokat, og beklaget på deres hjemmeside. Amalie Have selv ser dog ud til at være kommet sig nogenlunde, og hun skriver i en opdatering:

»Jeg sover om natten (!), spiser god mad, knepper en masse og arbejder på fede projekter i London.«