Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Trafikpolitikerne bremser væksten

Regeringen har valgt at bruge 28 milliarder kr. på, at vi kan komme fem minutter hurtigere til Odense. Imens vil bilisterne ifølge Trængselskommissionen om ti år holde i kø i omkring 20 millioner timer hvert år i hovedstadsområdet.

Trafikkøerne i hovedstadsområdet koster 1,3 millioner arbejdstimer på et år. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lad os lege med den tanke, at trafikpolitikerne i Folketinget i morgen beslutter sig for at løse problemerne med den trafikale trængsel og de massive trafikkøer, der hver dag fylder hovedstadsområdet.

Selv med en så hurtig beslutning ville der gå adskillige år, før den trafikale infrastruktur omkring hovedstaden ville kunne klare det daglige trafikbehov.

Trafikproblemerne i København og omegn bare vokser og vokser. At udfordringerne er massive bekræftes af den groteske situation, at der bliver kørt i nødsporet på Hillerødmotorvejen i morgen- og aftentimerne. Det er jo helt galt at fylde nødsporet med biler. Her i sommer er det så forbudt at køre i nødsporet. Gør man det, vanker der et klip i kørekortet, hvis det bliver opdaget.

At problemerne er massive er der ingen tvivl om. Hver eneste dag kører f.eks. 250.000 biler gennem Gladsaxe. Bl.a. ledes trafikken fra Hillerød til Taastrup gennem Gladsaxe. Det er mange biler. Parkeret kofanger ved kofanger vil de strække sig over 625 km. Det svarer til parkerede biler i to rækker fra Gladsaxe til Esbjerg.

Alle kender de trafikale udfordringer med at komme fra A til B – både nord, vest og syd for København. Dagligt mellem kl. 6 og 9 og igen mellem kl. 15 og 18 er køerne massive på Motorring 3, Hillerødmotorvejen, Holbækmotorvejen og Sydmotorvejen.

Det er rasende dyrt for samfundet. Det koster udvikling og vækst, produktivitet i erhvervslivet, konkurrenceevne i virksomhederne og pendlernes tid sammen med familien. Vi spilder oceaner af tid og ressourcer.

Trængselskommissionen har regnet ud, at det koster 9,3 millioner arbejdstimer om året. Det er over 1,3 millioner arbejdsdage bare på et enkelt år. Trængselskommissionen har også beregnet, at spildte arbejdstimer i hovedstadsområdet over de næste ti år vil vokse til det dobbelte.

Den kommunalreform, som Folketinget gennemførte i 2006, har også gjort sit og ændret samfundsstrukturen. Både virksomheder og befolkning rykker mod de kommunale centre og de større byer. I København vokser indbyggertallet med mere end 1.000 hver eneste måned. Samtidig vokser pendlingen mellem hjem og arbejde. Den daglige pendling til arbejde er nu steget til over 20 km i gennemsnit.

Det skulle man tro blev taget alvorligt på Christiansborg. I slutningen af juni indgik alle partier i Folketinget undtagen Enhedslisten Trafikaftalen 2014. Den udmønter disponible midler i Infrastrukturfonden. Milliarderne er fordelt rundt i hele landet, mens hovedstadsområdets massive trafikproblemer er blevet fuldstændig forbigået. Lige bortset fra 252 millioner kr. til Letbaneprojektet.

»En hånd til produktionsdanmark, så virksomhederne kan få deres varer frem, og medarbejderne kan komme på arbejde,« kalder transportminister Magnus Heunicke (S) aftalen. Udefra ligner det mere trafikinvesteringer før et folketingsvalg, mens transportpolitikerne holder sig for ører og øjne og intet siger om de massive trafikkøer rundt om hovedstaden.

Trafikstrukturen i hovedstadsområdet baserer sig på den femfingerplan, der blev skabt allerede i 1947. Visionen var, at infrastrukturen skal udvikle fem transportfingre fra København til Helsingør, Hillerød, Frederikssund, Roskilde og Køge. I 2009 indgik Folketinget et trafikforlig, der skulle udbygge infrastrukturen i forhold til femfingerplanen for at øge fremkommelighed og mobilitet i samfundet og vækst og produktivitet i erhvervslivet.

De strategiske analyser pegede på en række forskellige løsninger, der skulle styrke de vestlige ringforbindelser i hovedstadsområdet. Blandt dem er anlæg af en ny Ring 5 og udbygning af den eksisterende Ring 4.

Analyserne er derfor entydige. Hvis den nødvendige udvidelse af motorvejsnettet skal give mening, er løsningen Ring 5. Anslået kan en Ring 5 opsuge 20-25 procent af trafikken på de øvrige veje. Ifølge analyserne vil den sydlige etape af Ring 5 både kunne aflaste Køge Bugt Motorvejen og de sydlige dele af Motorring 3 og 4.

Anlagt som motorvej på 130 km/t forventes trafikken på en Ring 5 at kunne variere fra 35.000 til ca. 70.000 køretøjer i døgnet og dermed blive en ny og hurtigere forbindelse for tværgående trafik i hovedstadsområdet. Og ikke mindst aflaste dele af det øvrige vejnet.

Trafikforliget fra 2009 har fem års jubilæum. Det kan fejres med en konstatering af, at den nuværende transportminister for nylig lagde Ring 5 i en mølpose. Imens stiger pendlingen. Erhvervs- og byudviklingen i hovedstadsområdet stiger. Og forude kan vi se, at også den internationale trafik vil stige som følge af Femern Bælt-forbindelsen. Det ventes, at den internationale godstransport fra Skandinavien til Europa vil stige markant over Femern Bælt.

I Sverige har regeringen taget den situation alvorligt og foreslår en ny bro over Øresund fra Helsingborg til Helsingør. Den fremsynede og visionære melding fra det svenske broderland er omgående blevet skudt ned af de danske transportpolitikere.

Banedanmark forbereder sig også på Femern Bælt med en opgradering af Ringsted-Femern forbindelsen. Ekstra spor fra Vordingborg til Holeby og en ny dobbeltsporet jernbanebro over Masnedsund. Det er en omfattende udbygning på Sydsjælland, Lolland og Falster.

Jeg har absolut ikke noget imod udbygning af den kollektive trafik. Tværtimod. Men på vejene omkring hovedstaden sker der absolut ingenting. Tiden går bare med flere analyser, flere strategier og nye beregninger. Men ingen beslutninger.

Regeringen har valgt at bruge 28 milliarder kr. på, at vi kan komme fem minutter hurtigere til Odense. Imens vil bilisterne ifølge Trængselskommissionen om ti år holde i kø i omkring 20 millioner timer hvert år i hovedstadsområdet.

Hvor er fornuften? Og er det en håndsrækning til vækst- og produktionsdanmark?