Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Tag et opgør med myterne i sundhedsvæsenet

»Alle har en interesse i et velfungerende sundhedsvæsen, uanset om vi er ansatte, patienter eller skatteydere. At kaste flere penge efter en model, der ikke fungerer, er ikke fremtidens løsning. Så hvorfor ikke overveje et alternativ?«

Adgangen til gratis lægehjælp står centralt i vores forståelse af den danske samfundsmodel. Alligevel skal man ikke lede længe efter historier om svigt, ventetider og umenneskelige arbejdsvilkår. Disse kommentarer følger ofte det samme spor: Personalet er godt, men rammerne urimelige.

Skal vi kunne diskutere en alternativ model for det danske sundhedsvæsen, så skal vi have modet til at tage en diskussion om to centrale myter. Myte nummer 1 er, at uden et offentligt sundhedsvæsen kan man risikere, at ikke alle har råd til lægehjælp. Myte nummer 2 er, at den offentlige sektor er en effektiv producent. Nedenfor skitserer jeg en alternativ ramme.

Til at starte med skal alle have en privat sygesikring, der uden begrænsning dækker alle alvorlige sygdomme og skader. Er du på offentlig forsørgelse, betaler samfundet din sygesikring. Der sættes en maksimal sats i forhold til din indkomst, og koster forsikringen mere end denne, træder det offentlige til. Det afgørende er, at pengene følger dig som patient, snarere end at de går til en central producent, som tilfældet er i dag.

Offentlig produktion ophører

Dernæst skal offentlig produktion af sundhedsydelser ophøre. Fremover vil staten varetage en central certificering og udvælgelse af godkendte, private producenter, på samme måde som f.eks. Apple styrer udvalget i sin app-store.

I modsætning til, hvad mange måtte tænke, kan man sagtens have private traume-centre til den akutte behandling. Og man behøver ikke superstore hospitaler for at sikre kompetent behandling på den aftalte tid.

Er du ramt af en langvarig lidelse, hjælper det ikke, at der er en skadestue eller en fødselsklinik i huset. Da du som patient er kunden, ligger dine data og journaler i »skyen«, hvor godkendte klinikker kan hente dine data gennem open API. Tunge, centraliserede IT-systemer, som alle hospitalsansatte synes at klage over, kan skrottes.

Det er ikke i sig selv et mål, at driften af sundhedsvæsenet skal blive billigere. Men det er et mål, at der skabes et interessefællesskab mellem patienter og producenter således, at kreativitet, innovation og konkurrence kan skabe den bedst mulige service til den bedst mulige pris.

Det sidste kræver uden tvivl et opgør med myte nummer 2: Den offentlige sektor er ikke en effektiv producent. Til gengæld vil den som alle store organisationer ønske at blive stadigt større uden hensyn til brugerne. Men hånden på hjertet: Synes du, at det er i din interesse, at hospitalerne bliver færre, men større, og at du skal ringe 1813 snarere end at tage på den lokale skadestue?

Alle har en interesse i et velfungerende sundhedsvæsen, uanset om vi er ansatte, patienter eller skatteydere. At kaste flere penge efter en model, der ikke fungerer, er ikke fremtidens løsning. Så hvorfor ikke overveje et alternativ?