Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Sygepleje-studerende uddannes til at samarbejde med alle faggrupper

Sygeplejestuderende Anja Hallsson skriver 8. november i Berlingske, at vi på sygeplejerskeuddannelsen lærer de studerende at optræde diskriminerende og nedgørende over for andre faggrupper, der er helt essentielle for borger- og patientforløb i sundhedsvæsenet. Særligt oplever Hallsson, at der bliver talt negativt om social- og sundhedsassistenter.

Hvert år optager vi en stor gruppe studerende, der er uddannet social- og sundhedsassistenter og har mere eller mindre erhvervserfaring. Det ser vi som en styrke, fordi den samlede gruppe studerende dermed får glæde af eksempler fra sundhedsvæsenet, som bidrager til at gøre undervisningen nærværende og nuanceret.

På uddannelsen er der også undervisere, som har startet deres karriere i sundhedssektoren som social- og sundhedshjælpere. Vi har derfor svært ved at genkende det, Anja Hallsson beskriver, men det er en alvorlig påstand, som vi som uddannelses-institution tager seriøst. Vi vil derfor følge op med dialog med vores studerende, studenterorganisation og undervisere.

Tværprofessionelt samarbejde

Sygeplejeuddannelsen fik sidste år ny studieordning. Den fokuserer på, at de studerende ikke alene skal være dygtige sygeplejersker, men også skal have viden og kompetencer til at kunne indgå i det tværprofessionelle samarbejde, som er en del af alle sygeplejerskers hverdag.

Derfor er de sygeplejestuderende siden sidste sommer startet på tværprofessionelle forløb sammen med bl.a. fysioterapeutstuderende som det allerførste på uddannelsen. Det har vi valgt for at understrege, hvor vigtigt det tværprofessionelle arbejde er i sundhedsvæsenet og for at give de studerende blik for den store fælles mængde viden og udfordringer, de deler som sundhedsprofessionelle.

Nysgerrighed og viden

Det tværprofessionelle uddannelsesprogram vil i foråret 2018 omfatte forløb i alle syv semestre på samtlige sundhedsuddannelser i UCC. Vi ønsker at styrke vores studerendes nysgerrighed og viden om hinandens professioner. På den måde udvikler de deres evne til at samarbejde respektfuldt og anerkendende om sundhedsfaglige udfordringer hos borgere og patienter.

Som uddannelsesinstitution er vi særligt forpligtet til at uddanne velfærdsprofessionelle, som har respekt for borgere og patienter, men som i lige så høj grad respekterer de samarbejdspartnere uden hvem, opgaverne ikke kan løses. En væsentlig kompetence hos sygeplejersker er at vide, hvor deres faglighed går til og anerkende, hvornår andre skal tage over. Det er et ansvar, vi daglig gør vores bedste for at leve op til.

Annegrete Juul er vicedirektør og Merete Brædder er uddannelsesleder, Professionshøjskolen UCC.