Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Sverige er på antidemokratisk kurs

Amalie Lyhne, selvstændig skribent og ekstern lektor Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Oktober, 2012: Svenske rigsdagsmedlemmer foreslår, at en rytterstatue af Gustav 2. Adolf, som siden 1796 har stået på et torv i Stockholm, bliver fjernet, fordi den repræsenterer undertrykkelse. I stedet skal der opstilles nye statuer, der hylder tolerance, mangfoldighed og solidaritet.

April, 2013: Amager Bryghus lancerer en ny øl med navnet »Lyst« - på etiketten er en tegneserie-kvinde i Betty Boop-stil med nedringet bluse og store, flirtende øjne. Det kan man ikke acceptere i Sverige, og øllen bliver forbudt.

December, 2013: I et forsvar for både de stakkels muslimer og de stakkels kvinder får den socialdemokratiske toppolitiker Susanne Eberstein fjernet et barokmaleri af den romerske gudinde Juno fra spisesalen i den svenske Rigsdag, fordi gudinden er malet med bare bryster. Så skulle man jo tro, at der ville lyde protester fra politiske modstandere. Tja. Det liberale parti, Folkpartiet, reagerer ved at kræve, at det i stedet burde være et gammelt billede af Gustav d. 3.’s kroning, der blev taget ned, fordi han var antidemokratisk.

At Sverige har udviklet sig til et nypuritansk og overdrevet politisk korrekt samfund er ikke længere en nyhed. Men i den seneste tid er eksemplerne væltet frem med større hast end tidligere - endnu mere snerpede, endnu mere absurde, endnu mere bekymrende. Nu er det ikke længere bare noget, vi kan grine af.

En reklame i den stockholmske metro for kunstudstillingen »Pompeji«, som viste en romersk halvgud med et blottet bryst, blev forsøgt censureret bort af det lokale trafikselskab. En dansk antiracistisk teaterforestilling, som ville sætte etniske gruppers forhold til hinanden til debat, blev taget af plakaten på Malmø Kulturfestival efter anklager om racisme. Og så er den svenske provokunstner Dan Park blevet idømt seks måneders fængsel på grund af ni karikaturtegninger, som ifølge Malmø Tingret overtræder det svenske forbud mod »hets mot folkgrup«. Samtidig fik Dan Park ordre om at aflevere tegningerne til destruktion. De er åbenbart så stødende og så forkerte, at de ikke må eksistere.

DEN SIDSTE SAG er åbenlyst den værste. Ytringsfriheden og herunder den kunstneriske frihed er en af demokratiets grundpiller, og hvis man fjerner den, begynder fundamentet at vakle.

I et forsøg på at beskytte minoriteter (hvilket i Sverige er samtlige grupper på nær hvide mænd) og styre uden om enhver lillebitte mistanke om racisme eller mandschauvinisme, hvor absurd den end måtte være, er Sverige begyndt at undergrave netop det demokrati, som alle mennesker - og da især minoriteter - nyder godt af. Sverige vil rense det offentlige rum for alt, hvad nogen kan finde kontroversielt eller stødende. Sverige vil ensrette kunsten. Sverige vil lukke øjnene for historien og for nutidens problemer. Sverige vil benægte, at der er forskel på mennesker.

Det er farligt, og det er forkert.

Stig Jarl, som er lektor i teatervidenskab, udtrykte det meget smukt forleden i Radio 24/7.

»Når jeg taler på en konference i Sverige skal jeg passe rigtig meget på, og jeg skal helst forholde mig intetkønsagtigt med det her utrolige ord »hen«, så jeg ikke kommer til at sige han eller hun. (…) Det er forskelsbenægtelse. Man skulle hellere hylde forskellene.«