Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Stop krigen mod public service

Medier. Det er i debatten sagt og skrevet mange gange, at DR leverer gratis indhold, mens man hos andre medier skal betale. DR leverer ikke gratis indhold. Danskerne betaler for det gennem licensen, som iøvrigt ikke er sat op i mere end ti år. Og jeg synes, vi får meget for pengene.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

DR er alle danskeres nationale mediehus. TV-2-regionerne er alle danskeres regionale mediehuse. Gennem licensen financierer vi i fællesskab et godt og kvalitativt medieindhold i form af nyheder, TV-drama, dokumentar, underholdning og kulturprogrammer.

Der produceres indhold for børn, unge, voksne og ældre. Der produceres indhold for dem, der er til det sjove, til dem, der er til det alvorlige, og dem der er til begge dele. Der produceres programmer, der foregår i København, og programmer der foregår i Skagen og i Gedser. Og sådan skal det være. For vi er alle sammen med til at betale til DR og TV-2-regionerne, ligesom vi alle er med til at betale for et godt uddannelsessystem, gode sygehuse og en ordentlig infrastruktur. Også selv om vi ikke bruger lige meget af det hele. Det hører med til den danske model.

Man kan da godt, som det foreslås af Liberal Alliance, privatisere DR og indføre abonnementsbetaling. Det samme kunne man for så vidt gøre med skoler og sygehuse. Man betaler for det man bruger. Men vi ved jo godt, hvad det betyder. Hurtigt er det pengepungens størrelse, der afgør om man kan få adgang til tilbuddene. Og for DR og TV-regionerne vil det betyde, at meget af det smalle indhold ikke vil blive produceret, fordi det der er penge i, er det indhold, der taler til det brede publikum.

Hvis man derfor ved at indføre abbonnementsbetaling tror, at man får mere smalt public service-indhold, kan man godt tro om igen.

Men værst af alt - med en kommerciel betalingsmodel – vil man ødelægge det unikke reklamefri indhold på radio, TV og nettet, som er en styrke for Danmark, når man sammenligner os med lande, hvor de kommercielle TV- og radio-stationer dominerer og hvor rige mediemoguler har stor indflydelse på indholdet. Danske public-service medier er uafhængige af politiske, erhvervsmæssige og økonomiske interesser. Her er der ingen Murdoch eller Berlusconi, der bestemmer.

Det er så absolut en fordel for Danmark og danskerne, at vi er fælles om at finansiere et godt og uafhængigt medieindhold, der kan understøtte vores demokrati med viden og oplysning og sikre gode fælles oplevelser. Spørg bare dem der har boet i lande, hvor det ikke er tilfældet.

Man kan da også, som Danske Medier har foreslået, støttet af Dansk Folkeparti, spare over 340 mio. kr. på DR og TV-2-regionerne. Det er da helt fair at ville forringe udbuddet af danske radio- og TV-programmer. Danske Medier og Dansk Folkeparti mangler bare at svare på, hvad det så er, der skal skæres væk?

Er det TV-avisen, Arvingerne, Borgen eller andet TV-drama, Sporten, børne-TV, de regionale TV-nyheder, P4, P3 eller P1? Eller skal DR stoppe med at støtte dansk filmproduktion? At stoppe X-factor, som særligt Dansk Folkeparti har et horn i siden på, vil jo kun være en dråbe i havet ud af de 340 mio. kr.

Konsekvensen er under alle omstændigheder mærkbare og uacceptable forringelser for danske lyttere og seere. Det er dårligt for Danmark. I det hele taget er det ærgerligt, at mens danske mediehuse er voldsomt udfordret af nye medievaner og udenlandske indholdsleverandører, ikke mindst de store, internationale sociale medier, så ser Danske Medier det som sin fornemste opgave at gå i ideologisk krig mod public service og DR/TV-2-regionerne.

Det er ret uforståeligt, da det står helt klart, at det ikke er DR og TV-2-regionerne som forhindrer de gamle bladhuse i at løse den vanskelige opgave det er, at skabe nye forretningsmodeller til erstatning for de gamle papiraviser. Reklamekronerne og kunderne flytter over på Facebook, Youtube og Google. Det er her udfordringen ligger.

Og Danske Medier og de gamle avishuse skulle meget hellere bruge deres kræfter på at samarbejde med sig selv og public-service medierne om at skabe endnu stærkere danske tilbud frem for denne udsigtsløse krig.

Hvorfor er man ikke for længst i gang med et samarbejde om at skabe en fælles kiosk- eller app-løsning der giver danskerne mulighed for at få danske nyheder/artikler på samme effektive måde som man i dag får adgang til og betaler for musik, film og bøger via f.eks TDC Play, Netflix og Mofibo (bøger)? Svaret blæser i vinden, mens Danske Medier bekæmper DR.

Det er i debatten sagt og skrevet mange gange, at DR leverer gratis indhold, mens man hos andre medier skal betale. DR leverer ikke gratis indhold. Danskerne betaler for det gennem licensen, som i øvrigt ikke er sat op i mere end ti år. Og jeg synes, vi får meget for pengene.

Licensens beløb svarer årligt til kun halvdelen af, hvad du skal betale for at have et abonnement på Ekstra Bladet. Og for det får du altså ti radiokanaler, 6 TV-kanaler og adgang til nyheder, programmer og TV- og radio-arkiv på nettet.

Det betyder imidlertid ikke, at DR i dag tager mere plads på markedet. Tværtimod er de private TV-stationers andel af TV-markedet steget gennem de seneste år. De tjener hundredvis af millioner i Danmark på lette reality-serier, amerikanske soaps og lidt dansk produceret indhold. Godt vi ikke skal nøjes med det.

Senere på foråret går medieforligsforhandlingerne i gang. Socialdemokraterne vil styre udenom de udsigtsløse krige og arbejde for at danskerne får mere og bedre danskproduceret medieindhold. Ikke mindre. Jeg opfordrer andre til at gøre det samme.