Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Spøgelser på rådhuset

Både Kabell og hans forgænger har ført en idiosynkratisk hetz mod bilister i København. Man har brugt modeordet »grøn by« som alibi for at lukke og ensrette gader og nedlægge mange hundrede parkeringspladser.

Henrik Day Poulsen. Fold sammen
Læs mere

Ser de spøgelser på Københavns Rådhus? Noget kunne tyde på, at miljø- og teknikborgmester Morten Kabell er begyndt at forestille sig ting, som er uvirkelige. I sidste weekend beskyldte han nemlig Københavns Politi for at blande sig i Københavns Kommunes politiske beslutninger. Baggrunden er, at Politiet har nedlagt veto mod flere af Kabells projekter for at genere københavnske bilister mest muligt.

Kabells beskyldning mod politiet er meget alvorlig, for han beskylder faktisk politiet for, som den udøvende magt, at blande sig i den lovgivende magt. Den slags foregår normalt kun i bananrepublikker.

Politiet har påtalt, at Kabells indskrænkninger af bilers mulighed for at køre og parkere i København nu har nået et niveau, hvor sikkerheden på visse punker er truet.

Både Kabell og hans forgænger har ført en idiosynkratisk hetz mod bilister i København. Man har brugt modeordet »grøn by« som alibi for at lukke og ensrette gader og nedlægge mange hundrede parkeringspladser. Men hvis Kabell husker fysiktimerne i skolen, så ved han, at lukning af flere parallelle rør for gennemstrømning blot vil belaste de tilbageværende rør endnu mere. Oversat til bilisme vil biler, der holder længere tid i kø og cirkulerer mere rundt for at finde en parkeringsplads, blot forurene mere. Prøv at parkere din bil på Østerbro efter kl. 16, og du forstår, hvad jeg mener.

Kabells parti, Enhedslisten, er et af Danmarks mest yderligtgående partier. Medlemmerne bruger DDR-retorik og tiltaler hinanden som »kammerater«. Deres partiprogram er ekstremt og vil reelt set, hvis det blev gennemført, afskaffe kapitalismen i Danmark og dermed dræbe det private initiativ, som skaber vækst og arbejdspladser.

Enhedslisten påstår, at partiet er på den lille mands side. Men hvis Kabell fortsætter med at fordyre og besværliggøre parkering og til sidst indfører vejafgift for at køre i det indre København, har den lille mand ikke råd til at køre ind til byen i bil. Jeg vil stadig kunne køre i min lækre BMW og kunne betale stort set hvad som helst for at parkere til stor irritation for Kabell og Co., og storkapitalen, der lejer parkeringspladser ud, vil blot sætte priserne yderligere op. I dag koster en parkeringsplads i Indre By over 3.000 kr. per måned.

Er det lighed og fairness over for folk, der ikke tilhører den rigeste del af befolkningen?

Kort sagt: Kabells politik skaber ulighed og forurening. Men indtil nu har han haft held til at bilde folk det modsatte ind. Nu har Politiet endelig sat en stopper for Kabells hævngerrige togt mod bilister i København.

I Grækenland har de også en yderligtgående regering, men her har EU sat Syriza på plads. I Portugal støtter et Enhedsliste-lignende parti Antonio Costas socialistiske regering, men her har partiet selv indset, at de må skrue ned for deres kommunistiske tanker, hvis realpolitik skal blive en realitet. Kabell minder mere om Syriza end om de portugisiske kommunister. Derfor må Kabell sættes på plads lige som Syriza. Og det blev han gudskelov. En stor tak fra en bilist til Københavns Politi.

At Kabell så ikke kan tåle at blive irettesat, viser den grundløse beskyldning mod Politiet med al tydelighed. Men det må han vænne sig til, for Danmark er (endnu!) ikke DDR.