Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Sov du bare videre, Martin Geertsen

Og så er det, at jeg, for nu at blive lidt i Tornerose-metaforerne, spørger mig selv, om Geertsen taler i søvne?

Frank Jensen.
Læs mere
Fold sammen

 

Her gik jeg og troede, at Venstre kun kunne én melodi. Nemlig klagesangen om, at udkanten lider nød, og at København skummer fløden. Men her tog jeg fejl. Ifølge Venstres Martin Geertsen er København nu nødlidende, væksten er sat i stå – og den skyldige er mig. »Vågn op, Frank Jensen«, lyder hans opråb i går i Berlingske, 19. maj.

Og så er det, at jeg, for nu at blive lidt i Tornerose-metaforerne, spørger mig selv, om Geertsen taler i søvne? Ellers har jeg svært ved at forstå, hvor han har været, mens vi andre ser København vokse med 1.000 mennesker om måneden? Mens der bliver bygget nye boliger (45.000 over de næste ti år). Mens der skyder helt nye bydele op (bl.a. Nordhavn, hvor der skal bo 40.000 og være 40.000 arbejdspladser, og Carlsberg Byen, som skal huse 6.000-7.000 beboere og 15.000 studerende). Mens det største byggeprojekt, siden Christian IV anlagde Christianshavn, foregår under vores fødder med metrobyggeriet under city og ud til Nordhavn.

Går Geertsen rundt i byen i søvne og ser slet ikke, at Københavns skyline er præget af kraner? Noget, som nogen måske synes skæmmer bybilledet, men som set med vækstbriller er smukke symboler på netop vækst.

Vågn op, Frank Jensen

Geertsen skriver, at jeg har overladt styret til »rødgardisterne« i Enhedslisten. At jeg har givet op over for teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL), som »er notorisk kendt for sit had til biler«. Her har Geertsen trods alt lige haft et vågent øjeblik og fanget, at Enhedslisten og Socialdemokraterne ikke ser ens på biler. Vi har til daglig et godt samarbejde om at skabe en by, der er verdenskendt for at kombinere en bæredygtig udvikling med vækst. Men vi er uenige om, hvorvidt biler er en del af den trafikale løsning i byen. Kabell siger nej. Jeg siger ja og mener ikke, at man kan udvikle en metropol i vækst alene fra en Christiania-cykel.

Men den politiske strid ændrer ikke ved, at København har væsentligt flere iværksættere end resten af landet. At København klarer sig bedre end resten af landet, og at byens andel af den samlede private værdiskabelse er stigende, og at byen således er generator for vækst i resten af landet. Samtidig er den private beskæftigelse steget, så den nu er langt større, end den var før krisen satte ind i 2008. Så det er trods alt ikke lykkedes »rødgardisterne« helt at skræmme erhvervslivet ud af byen.

Det hele kan også være udtryk for, at Geertsen drømmer sig tilbage til Københavns Rådhus, hvor han i nogle år i nullerne sad som kultur- og fritidsborgmester. Men herinde vil virkeligheden komme bag på ham, når han slår øjnene op. For det største politiske forlig i år, budgetaftalen, er lavet sammen med Geertsens partifæller og uden Enhedslisten. Aftalen indeholdt både afgiftslettelser til erhvervslivet og i alt 4.000 p-pladser.

Så – hvis Geertsen virkelig vil noget godt for byen, så kan han jo presse på for, at hans partifæller i regeringen leverer på valgløftet om en havnetunnel, der skal lede biltrafikken uden om Indre By. At han presser på for, at regeringen leverer på togdriften i stedet for at droppe ambitionerne om hurtige forbindelser mellem byerne. Ellers synes jeg bare, at Geertsen skal sove videre og lade os andre tage os af udviklingen i København.