Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Sådan får vi glade pendlere

De fleste pendlere i Nordsjælland mærker dagligt frustrationerne stige i takt med køernes længde. Frustrationerne kan få frit løb, når trafikradioen på DR P4 fortæller om et uheld eller aflyst tog på netop din vej til arbejde. Trængslen gavner hverken humør eller helbred, og set fra et samfundsøkonomisk syn lider vi et kæmpe tab på cirka 8,5 milliarder kroner hvert år på grund af trængslen i den nordsjællandske trafik.

Men sådan behøver det ikke være. En ny rapport om infrastrukturen i Nordsjælland fra rådgivningsvirksomheden COWI viser nemlig, at der er oplagte løsninger på de stigende trafikale udfordringer i Nordsjælland – endda løsninger, som vil tjene omkostningerne ind igen ved at gennemføre dem. Faktisk vil de over en årrække give en gevinst på flere milliarder kr.

Derfor danner vi seks borgmestre fra de nordsjællandske kommuner Frederikssund, Halsnæs, Hillerød, Grib- skov, Fredensborg og Helsingør nu fælles front for at få Folketingets politikere til at forstå nødvendigheden af at gennemføre tre centrale forbedringer af infrastrukturen – tre projekter, der alle er lige vigtige for os.

Det ene projekt er Frederikssundmotorvejen. Her skal den sidste del af motorvejen bygges. Det vil give mindre trængsel på de indre dele af Hillerødmotorvejen. Beregninger viser, at det sagtens kan betale sig at gennemføre projektet, det vil nemlig koste cirka 2,8 milliarder kr., mens det på sigt giver en positiv gevinst på 4,6 milliarder kr.

Det andet projekt er en udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse, så den nuværende motortrafikvej mellem Allerød og Hillerød bliver motorvej, og motortrafikvejen bliver udvidet fra Hillerød til Helsinge. Det reducerer trængslen på Isterødvejen, Kongevejen og Helsingørmotorvejen. Her viser COWIs rapport, at den samlede samfundsmæssige gevinst alene ved at etablere motorvej mellem Allerød og Hillerød kan opgøres til 1,5 milliarder kroner over 50 år.

Det tredje projekt er en forbedring af Kystbanen, der har over 25 millioner passagerer årligt. De seneste tal fra sommeren 2014 viser, at hvert 10. tog på Kystbanen enten er aflyst eller mere end fem minutter forsinket. Her er oplagte løsninger som at opdele Øresundstoget på flere ruter og sætte flere døre i togene. Det vil gøre det mere attraktivt at tage toget og dermed give mindre trængsel på Helsingørmotorvejen. Løsningerne vil ifølge rapporten koste 112 millioner kroner at gennemføre, mens besparelserne på sigt er over en halv milliard.

Rapporten fra COWI konkluderer samlet, at de tre projekter forbedrer mobiliteten og reducerer trængslen i hver sit område, og samtidig forbedrer de mobiliteten i hele regionen. Derudover understøtter de investeringer, vækst og arbejdspladser til gavn for hele Hovedstadsregionen.

Så store fordele må vi ikke gå glip af – ikke bare på grund af de helt åbenlyse samfundsøkonomiske gevinster, men i lige så høj grad, fordi vi får mere tilfredse borgere, der bruger mindre tid på vejene og mere tid på jobbet, med familien og fritidsaktiviteterne.

Indlægget er skrevet af borgmestrene Steen Hasselriis (V), Halsnæs, John Schmidt Andersen (V), Frederikssund, Benedikte Kiær (K), Helsingør, Kim Valentin (V), Gribskov, Dorte Meldgaard (K), Hillerød, og Thomas Lykke Pedersen (S), Fredensborg.