Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

S trækker »store stygge ulv-kortet«

Christen Sørensen: »Udfra en principiel retspolitisk synsvinkel kan der efter min opfattelse ikke argumenteres for, at der skal gælde helt forskellige overgangsregler i relation til beskatning af investeringer i solcelleanlæg og i olieudvinding.«

Christen Sørensen, professor emeritus, fhv. overvismand. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I artiklen »Politisk opgør med betalte eksperter« i Berlingske 20. september kritiseres bl.a., at jeg på opdrag fra Bayerngas har udarbejdet et notat om de ændringer i skattereglerne, der blev foreslået af et tværministerielt udvalg i rapporten »Serviceeftersynet af vilkårene for kulbrinteindvinding«.

I mit notat står: »Udfra en samfundsøkonomisk og offentlig synsvinkel er det derfor kun muligt at konkludere, at de nye regler må foretrækkes fremfor de gamle regler. Det kan derfor ikke undre, at Serviceeftersynsudvalget anbefaler, at der bør overgås til de nye regler.« Der er med andre ord fuld opbakning til dette i mit notat.

I notatet kritiserer jeg imidlertid de foreslåede overgangsregler.

For det første, at det tværministerielle udvalg i realiteten ikke seriøst har behandlet det tilknyttede overgangsproblem.

For det andet og vigtigere: De foreslåede og nu gennemførte overgangsregler indebærer lovgivning med reel tilbagevirkende kraft for kontrakter om meget betydelige investeringer, som ikke kan annulleres uden enorme erstatninger.

Hvor ny lovgivning indebærer reel tilbagevirkende kraft kan konsekvenser heraf helt eller delvis undgås ved overgangsordninger. Dette hensyn blev bl.a. taget så sent som ved solcelleaftalen fra 15. november 2012, der blev indgået mellem regeringspartierne, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Enhedslisten. Ja, endog i udvidet forstand, idet der i et stykke tid efter aftalens indgåelse kunne indgås kontrakter om etablering af solcelleanlæg under de hidtidige og gunstige regler.

Udfra en principiel retspolitisk synsvinkel kan der efter min opfattelse ikke argumenteres for, at der skal gælde helt forskellige overgangsregler i relation til beskatning af investeringer i solcelleanlæg og i olieudvinding.

Ovenstående er essensen i mit notat, som interesserede kan læse på min hjemmeside www.en-vis-mand.dk under fanebladet Netop Nu.

Jeg var helt klar over, at »store stygge ulv-kortet« (udenlandsk selskab, betydelig økonomisk aktør) kunne blive trukket. Men jeg overlader gerne til andre som Pernille Rosenkrantz-Theil (S) m.fl. at reducere retspolitik til politisk gradbøjning, ligesom jeg håber, at jeg også fremover ikke kun vil kritisere det opportune.

Knæfald fra min side kommer kun, hvis der påvises afgørende faglige fejl eller det påvises, at jeg som følge af et job har skiftet standpunkt. Dette er ikke fremført. Men kritikerne, bl.a. erhvervsordfører Benny Engelbrecht (S), skatteordfører Thomas Jensen (S) og politisk ordfører Magnus Heunicke (S), som mere end antydede, at jeg skulle have fejlet, har ikke villet oplyse, hvor jeg eventuelt har fejlet, og hvorfor lovgivning med reel tilbagevirkende kraft skulle undgås ved investeringer i solceller, men ikke ved olieudvinding. De har alene trukket »store stygge ulv-kortet« og et tilknyttet intimideringskort. Afsporing fra sagens realiteter med direkte misinformation er dermed forsøgt.