Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Rumfartsindustri har brug for gode rammer

Uanset om vi får et selvstændigt Rumagentur eller ej, så er det helt afgørende for rumfartsindustriens eksportmuligheder, at vi får politisk hjælp på den kommercielle side af vores eksportarbejde

Niels Buus. Fold sammen
Læs mere

Den korte danske rumfartshistorie, der kulminerede sidste år, da ESA-astronauten Andreas Mogensen opholdt sig ti dage i rummet, er for længst ovre den romantiske og eventyrlige fase. Nu gælder det om at fokusere på de muligheder og det afkast, som de seneste års satsning kan give det danske samfund.

Og mulighederne er mangfoldige. Det blev også klart understreget for nyligt ved Dansk Industris store konference SpaceDay, hvor de ca. 20 danske virksomheder inden for rumfartsindustrien var i centrum. De repræsenterer i dag en omsætning på 1.5 mia kr. – et tal, der forventes at kunne blive mindst fire gange større inden for de kommende 10 år.

Men hvis mulighederne skal udnyttes optimalt, er det vigtigt, at rammerne er i orden. Derfor er jeg sikker på, at hele industrien vil opfordre til, at den rumstrategi, som otte ministerier med Uddannelses- og Forskningsministeriet i spidsen er ved at lægge sidste hånd på, tager højde for de bedst tænkelige rammer for rumfartsindustrien – og her ville det være meget hjælpsomt, hvis vi fik et selvstændigt Rumagentur som det engelske.

 

Først i maj vedtog Folketinget Danmarks første rumlov, der lagde nogle nødvendige rammer – også juridiske – for danske rumaktiviteter, men regeringens rumstrategi er endnu vigtigere for os, der i de kommende år har utrolig gode muligheder for at bidrage positivt til det danske samfund - både økonomisk og beskæftigelsesmæssigt.

Uanset om vi får et selvstændigt Rumagentur eller ej, så er det helt afgørende for rumfartsindustriens eksportmuligheder, at vi får politisk hjælp på den kommercielle side af vores eksportarbejde. Modsat stort set alle andre brancher har rumfart national interesse på øverste niveau.

Målrettet rumfartsindustrien bør regeringens rumstrategi også omfatte en decideret kommerciel vækstplan, som kan udfordre branchen, der skal skabes et investeringsmiljø inden for rumfart – og så skal Erhvervs- og Vækstministeriet spille en langt mere central rolle på dette område.

Den tid, hvor forskning og innovation er det offentliges primære opgave, er fortid.

Markedsmulighederne for rumfart er meget store, fordi rumfartsteknologien nu tillader en opbygning af globale infrastrukturer, der betjener mennesker meget bredt, f.eks. gennem GPS, data- og TV-kommunikation samt et hav af globale dataopsamlingsmuligheder.

Nano-satellitter, som vi opbygger og sælger hos GomSpace, har mulighed for at ændre hele satellit-branchen, fordi de er 100 til 1.000 gange billigere end de mere kendte konventionelle satellitter. Det har de sidste par år vist sig, at disse nano-satellitter gør det muligt for andre end de traditionelle rumfartsnationer og større kommercielle virksomheder at gå ind i rumfart med nye typer af innovative missioner og services.

Forudsætningen for dansk rumfartsindustris succes er, at opfølgningen på den nye rumlov bliver udformet på en erhvervsvenlig måde. Hvis det sker, tror jeg, det er muligt at skabe en ny branche, der kan blive betydeligt større end forsvarsbranchen i Danmark.

Rumfartsvirksomheder på højeste kommercielle niveau er afhængige af rammebetingelser, der er lige så gode som vore udenlandske konkurrenter.