Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Regeringen svigter gymnasiet

»Regeringen forsømmer sin forpligtelse til at løfte niveauet i gymnasiet og uddanne en ungdom, der har stor forståelse for, hvorfor verden er, som den er, og for de nye kulturer og religioner, der konstant møder dem.«

Mina Faiz Fold sammen
Læs mere

Regeringen kom tidligere på måneden med et udspil til en ny gymnasiereform, som på mange områder svigter både eleverne og samfundet.

Regeringens udspil til en ny gymnasiereform fejler på flere områder, men især bør ét belyses. Regeringen ønsker, at fagene historie, religion og oldtidskundskab skal slås sammen til ét fag. Det vil på længere sigt medføre, at undervisningen ikke kommer til at være dybdegående, og eleverne mister den brede og detaljerede almene viden.

Ved at slå fagene historie, religion og oldtidskundskab sammen risikerer vi, at fagene bliver klemt mellem hinanden.

Historie er et stort fag, som har brug for plads i undervisningen, hvilket betyder, at historie let kan klemme de to mindre fag. Samtidig vil en sammensmeltning medføre, at de to mindre fag, religion og oldtidskundskab, kan presse historie til at fylde mindre. Ved en sammensmeltning af disse tre fag bliver undervisningen overfladisk og flygtig.

For alle tre fag gælder, at de er obligatoriske i hele gymnasietiden. Som student fra det almene gymnasium kender jeg fordelene ved at kunne hæve et fag fra et lavere til et højere niveau. Religion er et fag på c-niveau, men der er mulighed for at hæve faget til b-niveau. For historie gælder, at dette fag er på a-niveau.

En sammensmeltning af de tre fag vil ikke give eleverne mulighed for at se fagene fra en nuanceret og detaljeret side. Det er derfor bedre med separeret undervisning i de forskellige fag, hvor eleverne senere kan forhøje niveauet, hvis der er interesse herfor. Hertil kommer, at det giver eleverne mere frihed til selv at styre og præge deres ungdomsuddannelse.

En anden kritik af regeringensudspillet er, at en sammensmeltning af fagene på længere sigt vil kunne mærkes i samfundet. Vi lever i en verden, der bliver mere og mere kompleks, og hvor vores samfund hele tiden bliver mødt af nye kulturer og religioner. Det er derfor essentielt at have kendskab til og forståelse for såvel vores egen europæiske kultur, religion og historie som for andres for at kunne sikre et velfungerende samfund.

Regeringen både svigter og forsømmer sin forpligtelse til at løfte niveauet i gymnasiet og uddanne en ungdom, der har stor forståelse for, hvorfor verden er, som den er, og har forståelse for de nye kulturer og religioner, der konstant møder dem.

Alt i alt bør vi prioritere og sikre en ligevægt mellem fagene i stedet for at klemme dem mellem hinanden og risikere en unuanceret undervisning. Regeringen bør i stedet sætte elevernes almene dannelse i højsædet.

Eleverne bør sikres en så bred og nuanceret undervisning som muligt, således at de kommer ud på den anden side med en tilstrækkelig og vidtfavnende forståelse for den verden, de lever i, og tilegne sig færdigheder, holdninger og en bred viden så de kan begå sig i samfundet.