Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Populisme og løse påstande om kampfly

18DEBPETER-CHRISTENSEN-1429.jpg
Peter Christensen Peter Christensen, Venstre. Fold sammen
Læs mere

I sidste uge blev der indgået en meget bred politisk aftale med 139 folketingsmandater bag sig. Regeringens indstilling om at købe 27 Joint Strike Fighter F35 kampfly blev fulgt. Da jeg mødte ind på min første dag som minister, var det den helt store opgave, der lå på mit bord. Derfor er jeg rigtig glad for at have leveret en bred og solid aftale. Det har været en årelang og svær fødsel, som er blevet udskudt i flere omgange af skiftende regeringer. Men nu lykkedes det.

De 27 nye kampfly skal erstatte vores nuværende 30 operationelle F16 kampfly, der har nået en alder, hvor de er nødt til at blive udskiftet. Vi skal kunne nøjagtig det samme som i dag, og vi skal ikke købe flere kampfly end nødvendigt. Indkøbet er tilrettelagt sådan, at vi løbende kan købe flere eller færre fly, hvis forudsætninger ændrer sig.

Der trives en række misforståelser i pressen. Det påstås bl.a., at aftalen vil udsulte de øvrige værn. Der er ingen tvivl om, at forsvaret er hårdt spændt for, og at forsvaret leverer en utrolig indsats for sine midler. Det er forudsætningen i det nuværende forlig – og således en bunden opgave for mig – at kampflyanskaffelsen på ca. 20 mia. holdes inden for forsvarets ramme. Hovedfinansieringskilden er de midler, der i forvejen over en tiårig periode er sat af i materielplanen. Det drejer sig om ca. 52 mia., hvoraf de nye kampfly lægger beslag på råderummet på 13,4 mia. Der er altså over 38 mia. tilbage til andre ting, herunder nye lastbiler, nyt artilleri og nye miljøskibe.

Aftalen betyder ikke færre penge til forsvaret – tværtimod. Aftalen medfører rigtig godt nyt for forsvarets økonomi. De forudsatte milliardbesparelser på to pct. årligt i de kommende år, når det nuværende forlig udløber, er nu aflyst. Når det er sagt, så indeholder aftalen effektiviseringer i forsvaret, som skal bidrage til at finansiere kampflyene. Dem skal vi finde i det kommende forsvarsforlig.

Det bliver endvidere påstået, at piloterne nu skal arbejde solen sort. Det er rigtigt, at der skal iværksættes en række tiltag, hvor brugen af vores piloter skal tænkes anderledes. Det koster ca. 25 mio. at uddanne en F16-pilot. Derfor er det også vigtigt, at vi tænker os godt om og eksempelvis øger deres gennemsnitlige operative tjenestetid. Det er dog forkert, når kritikere fremstiller det sådan, at vores piloter i fremtiden skal arbejde 48 timer om ugen. Når det nævnes i den såkaldte dimensioneringsrapport, er der tale om en maksbelastningssituation, som vi aldrig før har stået i – heller ikke med vores tidligere udsendelser af F16-kampfly.

Når populisme og løse påstande får lov at fylde i den offentlige debat, kan det være svært at få nuancerne med. Der er ingen tvivl om, at kampfly er en enorm økonomisk udfordring. Der er derfor også tale om en stram model, hvor økonomien er set grundig efter, og hvor der skal iværksættes en række effektiviseringstiltag. Men vi skylder vores tjenestegørende mænd og kvinder at være ærlige og ikke skabe unødig bekymring.

Kampflyaftalen er med til at fremtidssikre dansk forsvar på en måde, så jeg som forsvarsminister sagtens kan se soldaterne i øjnene.