Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Politikerne skal ikke bestemme, om fremtidens biler skal køre på el eller brint eller noget helt tredje

Danske europaparlamentarikere raser over et direktiv, der forhindrer forbud mod benzin- og dieselbiler. Men tiden er slet ikke inde til et forbud, og uanset hvad er det ikke politikernes opgave at beslutte, hvilken teknologi der skal drive fremtidens biler – det er markedet.

PLUS Elnet til biler kræver politisk overhaling
Uanset om løsningen på den lange bane er elektricitet, brint eller noget helt tredje, bør politikere aldrig udvælge morgendagens teknologiske vindere, skriver Pernille Weiss. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Sommervarmen er over os, og danskere i tusindtal er på sommerferie. Alligevel har et EU-direktiv fra 2007 fået flere danske medlemmer af Europa-Parlamentet op i det røde felt.

For nylig ytrede flere af mine danske kolleger i Parlamentet, at et gældende direktiv fra 2007 burde ændres omgående. Årsagen til dette skal findes i, at direktivet umuliggør et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler i Danmark. Men det beror på et forkert ræsonnement, og jeg mener derfor ikke, at der er behov for at ændre direktivet.

For det første er vi ikke klar til at forbyde benzin- og dieselbiler endnu. Vi har brug for de – i øvrigt mere og mere klimavenlige – biler, der allerede findes på markedet, mens elektrificeringen rulles ud i den virkelige verden. For det andet står direktivet ikke i vejen for, at medlemslandene indfører højere afgifter på fossilbaserede brændstoffer og eventuelt kombinerer dette med en afskaffelse af afgifter på elbiler. Så hvis der er mod og vilje er der såmænd også en vej.

Pernille Weiss Fold sammen
Læs mere
Foto: Pernille Weiss.

Uanset om løsningen på den lange bane er elektricitet, brint eller noget helt tredje, bør politikere aldrig udvælge morgendagens teknologiske vindere. Det er og bliver markedet med dets mange ingeniører og entreprenører, der skal levere de bæredygtige transportløsninger på sigt. Og bæredygtighedselementet må ikke kun gøre sig gældende på drivhusgassiden – det skal også være økonomisk bæredygtigt.

Vi kommer bedst i mål med den grønne omstilling, hvis politikere udstikker rammerne uden at udpege deres bud på specifikke løsninger. Derfor skal vi mål-lovgive om, hvor meget CO2 et køretøj må udlede. Og indtil vi i fællesskab med markedet har løsningerne på plads, skal vi ikke lovgive om, hvilke typer motorer, der skal være i vores biler, og hvilke der ikke skal.

»Derfor er min opgave som politiker at udstikke rammerne og så må de kloge forskere og forretningsfolk gå sammen om at finde løsningerne – selvfølgelig med den rette støtte fra politisk hold.«


Jeg vil derfor arbejde hårdt på at tilføre flere penge til den grønne forskning i EU. Det vil jeg gøre i Europa-Parlamentets ITRE-udvalg (Udvalget for Industri, Energi og Forskning), hvor jeg blandt gode kolleger repræsenterer den største gruppe. Denne forskningsunderstøttelse skal naturligvis være teknologineutral, så vi ikke som lovgivere blander os i den konkrete forskning. Derudover vil jeg i ENVI-udvalget (Udvalget for Miljø og Sundhed) kæmpe for, at vi får sat ambitiøse mål for nedbringelsen af drivhusgasser.

Men hvilke teknologier, der skal få os i mål, ved jeg ikke, og sandheden er, at det gør ingen. Derfor er min opgave som politiker at udstikke rammerne og så må de kloge forskere og forretningsfolk gå sammen om at finde løsningerne – selvfølgelig med den rette støtte fra politisk hold. Når det så er sagt, føler jeg mig overbevist om, at det bliver svært at opdrive en ny benzinbil i Danmark i 2030. Måske på Nationalmuseet, men næppe hos din lokale bilforhandler.