På woke opdragelsesrejse i Statens fineste museum

De tyske ekspressionister Ernst Ludwig Kirchner og Emil Nolde er genstande for en bastant, identitetspolitisk vækkelseslignende kuratering på Statens Museum for Kunst. Museets udstilling med de to kunstnere, men særligt rammerne omkring udstillingen, gør det tydeligt, at kunsten som under munkemarxismen i 1970erne atter skal underlægges en politisk dekonstruktion, hvor man samtidig hellere opdrager museumsgæsterne, end giver dem rum til at tænke selv.

»At kunsten er under identitetspolitisk storangreb, behøver man ikke være busteaktivist på Kunstakademiet for at vide. Man skal bare gå på Statens fineste museum og se Kirchner og Nolde. Der bliver man opdraget af selve Staten til at beskue verden og kunsten gennem en ny tids sandhed,« skriver Tom Jensen. Emil Helms

Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Det begynder med et statement sat med hvid skrift på en sort væg, straks man træder indenfor på Statens Museum for Kunsts udstilling, Kirchner & Nolde – til diskussion. Om de tyske ekspressionister Ernst Ludwig Kirchner og Emil Nolde, hvis storhedstid ligger 100 år tilbage. Med andre ord: I en helt anden tid.