Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Ødelæg ikke vores by, borgmester

Borgmester Morten Kabells drøm om en bilfri hovedstad vil være ødelæggende for København. Det vil ramme vækst og velfærd til gavn for både borgere, turister og erhvervsliv.

Københavns teknik- og miljøborgmester er bilfjendsk, mener forfatterne til dagens kommentar. Billedet er fra H.C. Andersens Boulevard i København. Arkivfoto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Med teknik- og miljøborgmester Morten Kabell og Enhedslistens seneste vildskud i form af et forslag om blandt andet en femdobling af parkeringsafgifterne i København må vi desværre sande, at vi har med en borgmester at gøre, der tror på, drømmer om og stræber efter en hovedstad helt uden biler.

Behovet for at tænke i intelligente trafikale løsninger fremfor en tilbagerulning til genindførelsen af hestevognene og en i det hele taget middelalderlig tilgang til det at skabe rammer og vilkår for vækst i København, forekommer mindre og mindre sandsynlig med Kabell bag rattet – eller rettere sagt bag cykelstyret…

Det seneste forslag er endnu en bekymrende tiltagende tendens, hvor borgmesteren ikke alene tænker i begrænsning af biltrafikken, men nærmere en total afskaffelse af bilismen i København.

De fleste husker formentlig stadig Morten Kabell og Enhedslistens hede drømme om en betalingsring i hovedstadsområdet. Drømmen, som for stort set alle andre var en mareridtstanke, blev heldigvis arkiveret lodret umiddelbart efter at den røde regering med Helle Thorning-Schmidt trådte til i 2011. Ikke mindst efter denne opstandelse fra særligt borgere og erhvervsliv i København og omegn burde det være et vink med en vognstang til borgmesteren om, at det ikke er vejen at gå. Men det afholder mærkværdigvis ikke borgmesteren fra at levere det ene benspænd efter det andet for erhvervslivet såvel som privatbilismen, borgerne, turister og øvrige gæster i hovedstaden – intet er tilsyneladende helligt for borgmesteren i klapjagten på bilisterne.

 

Virkeligheden er jo den, at trafikken inden for det såkaldte »søsnit« er faldet de seneste ti år. Samtidig er vejkapaciteten på centrale strækninger reduceret, og dertil har vi i København en omfattende gennemkørende trafik i indre by, der om noget også medfører trængsel. Det kunne ikke mindst en havnetunnel hjælpe på, hvorfor det er meget positivt, at den nytiltrådte regering har netop en havnetunnel højt på trafik-agendaen. Men hvad siger borgmester Kabell til denne fremragende løsning? Han siger nej tak!

Virkeligheden er også den, at der siden midten af 1990erne er nedlagt i tusindvis af parkeringspladser i Københavns indre bydele. Trods adskillige løfter om underjordiske anlæg og alternativer til den gadeparkering, der er nedlagt, må vi blot fortsat konstatere, at der ikke sker noget som helst, der i bare rimelig grad retter op på det tabte.

Vi ved tilmed også som et faktum, at der udstedes langt flere parkeringslicenser til borgerne i visse dele af byen, end der reelt er parkeringspladser til. En decideret pengemaskine, hvor bilisterne betaler for noget, som man rent faktisk ikke altid kan få. Mon Morten Kabell ville byde cyklister samme vilkår?

Hvis ikke bilister og erhvervsliv tidligere har protesteret højt nok til, at borgmesteren har kunnet indse alvoren og problematikken i sin bilfjendskhed, så vil det forhåbentlig ske nu, hvor parkeringsafgifterne i Enhedslistens drømmeland skal have en femdobbelt prisskrue i vejret. Selv om der ikke måtte være et politisk flertal bag forslaget, så er det skræmmende nok i sig selv, at den siddende borgmester på posten i ramme alvor kan fremlægge så destruktivt og væksthæmmende et forslag.

Forslaget er desværre blot endnu et trist eksempel på det, der sker igen og igen. Bilister, borgere, erhvervsliv, turisme og øvrige gæster i vores hovedstad holdes for nar, og vi må spørge os selv: Forekommer det slet ikke borgmesteren, at hans ivrige forsøg på at skræmme bilismen ud af hovedstaden samtidig er altødelæggende for det og dem, der om noget skaber vækst, velstand og velfærd til københavnerne?

Hvorfor ikke tænke i intelligente trafikale helhedsløsninger, og i løsninger der skaber langt større incitament til og bedre vilkår for at benytte bus, tog og metro for dem, som har mulighed herfor? Hvorfor ikke arbejde systematisk og målrettet med den automatiske trafikregulering som med »grønne bølger« kan fremme flowet på ind- og udfaldsvejene? De intelligente helhedsorienterede trafikløsninger er der, hvis man har viljen til at se dem, gribe dem og implementere dem.

Hvis Morten Kabell og Enhedslisten fortsat lader sin idealisme komme før realisme og fortsat lægger yderligere omkostninger og forhindringer på erhvervsliv, borgere, gæster, turister og det arbejdende folk – som i mange tilfælde har deres bil som en bydende nødvendighed for at få hverdagen til at hænge sammen – ja, så er der for alvor lagt gift ud for vækst og velfærd i København som by, som hovedstad og som hele Danmarks vækstmotor.

Kære borgmester, hvis du oprigtigt ønsker en by for alle, herunder også for bilister og for dem, der om nogen skaber grobunden for velfærden i vores hovedstad, så kan det siges ganske kort: Ødelæg ikke vores by, Morten Kabell.

"Vi har med en borgmester at gøre, der tror på, drømmer om og stræber efter en hovedstad helt uden biler," skriver...

Posted by Berlingske on 25. august 2015