Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Nye bryster

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

FYN BLIVER KØNNERE – nye bryster kr. 25.000.

Jeg var på Fyn i sidste uge. Her blev jeg på busserne mødt af reklamer med dette tilbud – endda med gratis forundersøgelse i Aarhus. Billedet af et par smukke kvindebryster gør det hurtigt klart, at budskabet ikke er møntet på mig – eller er det?

Inden jeg går videre, så lad mig understrege, at for mig personligt er det over grænsen for, hvad man kan skrive og mene på et offentligt befordringsmiddel – eller rettere hvad man vil acceptere der kan stå på en offentlig bus.

Vi kender også budskabet i København – her blot »Nye Bryster«. På Fyn går det samme firma et skridt længere ud ad planken og proklamerer, at Fyn simpelthen bliver kønnere, hvis flere kvinder lægger sig under kniven og får løftet eller forstørret deres bryster. Reklamen er lovlig – så længe den ikke har seksuelle undertoner, og det mener lovgivningen ikke, den har. Det er jo underligt, den har da ikke andet, mener jeg, så et forbud burde da være det letteste i verden ud fra det standpunkt.

For selvfølgelig handler nye bryster da også om sex. Undersøgelser påpeger, at kvinder, der får lavet brystoperationer, efterfølgende har et større selvværd og har det bedre med sig selv – også i sengen. Forleden kunne man på Nyhederne som optakt til TV 2s Knæk Cancer-indsamling se, at man nu, samtidig med, at lægerne fjerner en knude i et kvindebryst, foretager en brystbevarende operation. Resultatet ligner på en prik det bryst, der kører rundt på busserne.

Hvordan skal man som mand navigere i, at jeg på den ene side synes, det er fantastisk, at kræftramte kvinder får nye bryster – og samtidig ikke kan forlige mig med en busreklame, der tilbyder samme mulighed for alle kvinder.

Jeg kan mærke, at jeg bliver testet. Testet i på den ene side at stå fast på som mand at have lov til at nyde og begære kvindekroppen og på den anden side at være en mand, der 100 procent respekterer kvindens ret til sin egen krop. Det er, som om denne reklame kiler sig lige ned i mænd dér, hvor det bliver svært.

Mænds forhold til den kvindelige seksualitet har altid været problematisk. Men jeg vil have lov til at nyde et kvindebryst uden at skamme mig eller blive beskyldt for, at jeg dermed bakker op om, at kvinder skal have nye bryster. Jeg vil ikke fremstå seksualforskrækket, men jeg vil heller ikke acceptere, at nogle kvinder føler sig presset ud i noget på grund af en iøjnefaldende reklamekampagne.

Engang i slutningen 1960erne og starten af 70erne var kvindens bryster billedet på frihed, ligestilling og feminisme. Kvinderne smed bh’en som en del af kvindekampen. I dag ligger næsten alle kvinder tildækket på stranden. Bare bryster er blevet tabu i det offentlige rum, og de kvinder, der viser dem frem, får opmærksomhed som aldrig før. De bryster, der engang var symbol på kvindens frigørelse og ret til sin egen krop, er i dag blevet til det stik modsatte. Bryster er blevet en ting, bryster er blevet en vare. Sådan går det. Sådan går det, når markedskræfter kapitaliserer på kunst og oprør. Sådan dræbte man punken – og sådan dræber brysterne på busserne det, der begyndte som en drøm om seksuel frihed, nydelse og ligestilling, til igen at blive noget, vi lukker ned, fortier og ikke kan finde ud af.

Kønsforvirrede står vi tilbage, og drømmen om en ligeværdig forestilling mellem kvinder og mænd er sat på stand by. For når markedet dikterer her, bliver det smukke pludselig grimt, beregnende og mister sin oprindelige betydning. Det er sgu trist.