Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Microsoft-topchef: Digitalisering er ikke et projekt for IT-afdelingen

21DEBMARIANNEDAHLSTEENSEN-1.jpg
Marianne Dahl Steensen Fold sammen
Læs mere

Endnu et år er ved at være omme, og som altid giver det anledning til refleksioner over året, der er gået og det nye år, som kommer.

Jeg har, siden jeg var 16 år, haft tradition for at sætte mig mål for det kommende år. Det gør jeg hvert år – både et personligt og et professionelt mål. Siden jeg blev 40 år har jeg suppleret med et helt privat Marianne-mål.

Det betyder hvert år noget særligt for mig at reflektere over, hvor jeg er nu, og hvor jeg er på vej hen. Hvordan jeg får omsat mine drømme og ambitioner til konkrete mål – med en deadline. I 2016 var mit professionelle mål, at Danmark skulle være Årets Marked internt i Microsoft Corporation. Mit personlige mål var at indtræde i en Large Cap-bestyrelse. Og mit private mål var at have en positiv fremtræden – altid at være i godt humør – i erkendelsen af, at min adfærd som adm. direktør har afsmittende effekt på trivslen i virksomheden. De to første mål har jeg nået, og det sidste synes jeg også, at jeg er kommet langt med.

For 2018 vil jeg sætte et mål om digital transformation, og hvordan jeg og Microsoft kan bidrage til at omsætte digitale ambitioner i dansk erhvervsliv til konkret handling. Inden jeg kommer dertil, kræver det lige et kig tilbage på året, der er gået.

Digitalisering. Disruption. Den fjerde industrielle revolution. Kært barn har mange navne. Vi er kommet rigtig langt i Danmark i forståelsen af, hvad det er for kræfter, der er på spil. Vi har forstået, at det vender vores forretningsmodeller på hovedet, fordi digitaliseringen åbner for nye modeller. Det samme gør sig gældende for vores marked, kunder og konkurrenter – det hele bliver vendt på hovedet – og værdikæden ændres radikalt i flere brancher.

Vi er også kommet langt i erkendelsen af, at digitalisering ikke er et projekt for IT-afdelingen, men bør indtænkes i kernen af vores strategi og i alle vores fagområder (R&D, produktion, HR, etc.)

Vi er nået langt i forståelsen af, at digitalisering er en ledelsesopgave, og at vi skal geare vores virksomhed til en grundlæggende omstilling – og det centrale i den omstilling er vores virksomhedskultur. Ledere og medarbejdere skal eksperimentere, indgå i nye samarbejdsformer – både inden for og uden for virksomheden – og generelt skal vi turde slippe lidt af kontrollen.

Vi er godt på vej, men må 2018 blive året, hvor de store ambitioner og snigende erkendelser omsættes til handling.

Lad 2018 være året, hvor danske virksomhedsledere forstår, at selvom digitalisering ikke er et IT-projekt, så kræver det IT-budgetter. Lad 2018 være året, hvor vi forstår, at hvis vi vil ændre vores virksomhedskultur, skal vi også ændre den måde, som vi leder og måler vores medarbejdere på.

Lad også 2018 være året, hvor vi organisatorisk gentænker funktionsinddelingen, så vi kan lykkes med at nedbryde siloerne. Og lad 2018 være året, hvor vi ikke længere lader fysiske mure definere vores virksomhed, så vi kan innovere i samspil med verden udenfor.