Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Metroen kan hele tiden blive bedre

»Vi kunne godt have været mere tydelige om forskellen på tidsplanen og entreprenørens håb om at færdiggøre projektet før tid. Jeg kan godt forstå, at det kan have bidraget til forvirring.«

Henning Christophersen, bestyrelsesformand i Metroselskabet Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rigsrevisionen konkluderede forleden i en ny beretning om metrobyggeriet, at projektet frem til februar i år overholdt tidsplanen om at åbne Cityringen i december 2018, og at projektet – med de faste rammer som den ny lov giver – pt. er to måneder forsinket. Rigsrevisionen konkluderede også ganske rigtigt, at entreprenøren på projektet har haft et håb om at blive færdig før, men at det ikke er lykkedes.

Metroselskabet er blevet kritiseret for at give naboerne skylden for byggeriets udfordringer. Det har selvfølgelig aldrig været vores intention. Vi er også blevet kritiseret for, at der var andre væsentlige grunde end de skiftende myndighedsafgørelser, der bidrog til usikkerheden om metrobyggeriet, og at vi skulle have forsøgt at skjule en forsinkelse. Det er naturligvis heller ikke sandt.

Metroselskabet har lovet Folketinget, sine tre ejere og offentligheden, at Cityringen skulle stå klar i december 2018. Den tidsplan har vi nu Rigsrevisionens ord for, at vi frem til februar holdt, og at vi p.t. er to måneder bagud. Det, der gør, at vi ikke kan nå det til 2018, er de mange byggestop og skiftende tilladelser, der har været på byggeriet.

Når Rigsrevisionen skriver, at metrobyggeriet kom bagud for planen, er det målt i forhold til entreprenørens håb om at blive færdig et år tidligere. Det håb er det ikke lykkedes at indfri, men vi har frem til februar i år holdt os inden for den tidsplan, vi har lovet Folketinget og meldt ud til offentligheden.

Læs også: Metro kørte af sporet før støjklager

Metroselskabet har naturligvis pligt til ærligt og rettidigt at oplyse, hvis der er usikkerhed om den tidsplan, vi har lovet Folketinget. Det har vi løbende gjort vores ejere opmærksom på, og i februar i år advarede vi om, at risikoen for forsinkelser var øget markant, hvis vi fortsat skulle stå i den situation, hvor byggeriet hele tiden ville blive standset.

Vi kunne godt have været mere tydelige om forskellen på tidsplanen og entreprenørens håb om at færdiggøre projektet før tid. Jeg kan godt forstå, at det kan have bidraget til forvirring. Vi vil nu se på, hvordan vi kan gøre det bedre fremover.

Folketinget har netop vedtaget en ny lov, der sikrer faste rammer for metrobyggeriet. Den nye lov forhindrer, at en uholdbar situation med løbende byggestop ville udvikle sig med store forsinkelser til følge. Samtidig får vi en ny værktøjskasse med bedre muligheder for at give naboerne kompensation med økonomisk erstatning, genhusning og overtagelse af lejligheder.

Læs også: Metroselskabet går til modangreb på Københavns Kommune

Metroselskabet forhandler i øjeblikket med entreprenøren om en ny tidsplan, som forventes at være på plads efter sommerferien. Den nuværende forsinkelse på to måneder vil dog vokse yderligere, da entreprenøren på grund af de ændrede forudsætninger har krav på en tidsfristforlængelse. Vi kender derfor endnu ikke den nye åbningsdato, men vi vil gøre alt for at få færdiggjort projektet hurtigst muligt til glæde for de mange passagerer, der i fremtiden vil benytte sig af Cityringen.