Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Letbaner er en effektiv miljøinvestering

»Den miljømæssige gevinst er ca. 25.000 færre biler og 680 færre dieselbusture i København om dagen.«

Morten Engelbrecht, Letbaner.dk Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I forbindelse med et forslag til at lægge bilskatten om, skriver Berlingske 14. juni i lederen, at en omlægning af bilskatterne vil gøre mere for miljøet end f.eks. letbaner. Her henviser man til Produktivitetskommissionens rapport, der har påvist, at letbaner er underskudsgivende for samfundet.

Trafikgruppen Letbaner.dk har tidligere gjort opmærksom på, at f.eks. en letbane gennem København giver en positiv samfundsøkonomi, men vi gør det gerne igen.

Det drejer sig om en letbane mellem Herlev og Sundby ad Frederikssundsvej, Nørrebrogade og Amagerbrogade. Strækningen betjenes i dag af de mest benyttede buslinjer i København, 5A og 350S med 680 dieselbusture om dagen.

Rapporten »Flere letbaner i hovedstadsområdet«, der er udarbejdet for Region Hovedstaden af Danmarks Tekniske Universitet (DTU) anbefaler, at disse linjer omstilles til en forureningsfri letbane.

Strækningen har et overbevisende passagerpotentiale samtidig med, at en letbane på denne strækning, vil have den laveste investering pr. påstiger.

Denne letbane på 18 km vil koste ca. 4,2 mia. kr. eller 225 mio. kr. pr km. Ifølge rapporten vil man kunne få et helt net af letbaner for én metrolinjes pris. F.eks. koster Metrocityringen 1,6 mia. kr. pr. km at anlægge.

Læs også: Aarhus køber letbanetog hos Stadler/Ansaldo

Letbaner er i dag den mest omkostningseffektive kollektive transport på skinner, og sammenholdt med de store miljømæssige gevinster vil denne letbane have en samfundsøkonomisk positiv økonomi.

ERFARINGER FRA UDLANDET viser, at når en buslinje omstilles til en letbane, stiger passagertallet med mindst 20 procent i løbet af få år, og rejsehastigheden stiger med op til 30 procent.

Det betyder, at bilisterne får et attraktivt alternativ, fordi de gerne vil køre med kollektiv trafik på skinner. Men de vil ikke køre med busser, fordi de sidder fast i bilkøerne de fleste steder. Dermed vil antallet af passagerer på denne strækning stige til et dagligt passagertal på ca. 120.000, og det er 30.000 flere end med de nuværende busser.

Den miljømæssige gevinst er ca. 25.000 færre biler og 680 færre dieselbusture i København om dagen. Det vil betyde en stærkt nedsat luftforurening langs strækningen, bl.a. for de mange cyklister, som i dag udsættes for en alt for høj luftforurening i København.

Regionsrådsformand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), har tidligere udtalt i et trafiktillæg i Berlingske, »at vi med en letbane får en kollektiv trafik, som er i en klasse, hvor folk vil vælge den til, fremfor de mere gængse private transportformer. Det vil få en enorm betydning for udviklingen i Hovedstadsområdet.«