Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Langsommelig bustransport i hovedstaden

»Fordelene ved at modernisere den kollektive trafik med et skinnenet af S-tog, metro og letbaner er indlysende med de mange erfaringer, man har gjort i det meste af Europa.«

Morten Engelbrecht Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I Berlingske kunne man 21. juli læse, at toget er langsommere i dag end for 50 år siden.

Tog man f.eks. en tur med datidens lyntog, det røde MA-lyntog, der senere blev sølvfarvet og fik navnet Sølvpilen, kunne man rejse hurtigere rundt i Danmark med tog, end man kan i juli 2015 også uden de nuværende sporarbejder.

Det samme er tilfældet med den kollektive trafik i Københavns gader i dag.

Tog man en tur med sporvogn linje 5 i 1965, kunne man køre mellem Husum og Islands Brygge på 35 minutter ifølge en køreplan fra Københavns Sporveje, selv om sporvognene skulle dele vejarealet med bilerne.

I dag tager den samme tur med bus linje 5A ca. 50 minutter og somme tider længere på grund af vejarbejde.

En bus slider 10.000 gange mere på vejene end en personbil. Da linje 5A er den mest benyttede buslinje, er det en af de vejstrækninger med de fleste vejarbejder.

Ligesom man vil erstatte dieseldriften på de mest benyttede jernbanestrækninger med højhastighedstog, der kan køre 200 km/t, er man allerede i gang i Danmarks fire store byer København, Aarhus, Odense og Aalborg med at erstatte de mest benyttede dieselbusruter med moderne el-drevne letbaner.

Busserne i København kører med en gennemsnitshastighed på 15-16 km/t og i myldretimerne langsommere med luftforurenende køkørsel, mens Europas moderne letbanevogne kører med gennemsnitshastigheder på 22-25 km/t.

I 2010 blev Metroen i København kåret til verdens bedste tunnelbane, og i 2011 blev letbanen i Bergen, »Bybanen«, kåret til verdens bedste letbane.

Aarhus har netop valgt de samme letbanevogne, som kører i Bergen. De vil køre i Aarhus allerede i 2017.

Læs også: Erhvervslivet vil have flere penge til busser og tog

Fordelene ved at modernisere den kollektive trafik med et skinnenet af S-tog, metro og letbaner er indlysende med de mange erfaringer, man har gjort i det meste af Europa. Derfor er der igangsat letbaneanalyser for 27 millioner kr. i de kommende år som beslutningsgrundlag for et sammenhængende letbanenet i Storkøbenhavn. Den første letbanestrækning mellem Lundtofte og Ishøj tages i brug i 2020/21.

Allerede i 2013/14 havde Region Hovedstaden i samarbejde med DTU (Danmarks Tekniske Universitet) udarbejdet en analyse »Flere letbaner i hovedstadsområdet« for at afhjælpe trængselsproblemerne, og konklusionen var: Vi bør satse på letbanen. Vi har brug for den, hvis vi ønsker at dæmme op for lange bilkøer og trafikpropper, et renere miljø og ikke mindst et ansigtsløft i den kollektive trafik.