Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Kvindemagasiner fordummer

Maria Arndt: Det ser sort ud for de danske kvinder, hvis magasiner skal skabe identitet for sine læsere. De danske kvindemagasiner er én stor pærevælling af madopskrifter, slankekure, sextips og den nyeste mode.

Foto: Uffe Weng
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som 23-årig kvinde er jeg en del af målgruppen for mange af de danske magasiner. Jeg har svært ved at identificere mig med nogle af dem, og jeg mener faktisk, at indholdet er direkte fordummende. Samtlige kvinder i min omgangskreds er enige med mig. Og såmænd også de mænd jeg har diskuteret det med.Det undrer mig, at de kvindelige magasinredaktører ikke har mod til at snige lidt faglig viden ind på de glitrende sider.

Er der ikke tiltro til, at de danske kvinder kan klare lidt gymnastik til hjernecellerne sammen med de utallige inspirationssider om mad og mode? Min forundring bliver ikke mindre af, at de mandlige læsere af et magasin som Euroman i oktoberudgaven f.eks. fik et portræt af den amerikanske politiker John Boehner. Jeg foretrækker selv Euroman, hvis jeg skal blive bare lidt klogere af at åbne et dansk magasin.

Jeg har forgæves ventet på det kvindemagasin, der bragte en dybdegående artikel om vores nye kvindelige statsminister eller økonomiminister. Eller hvad med franske Christine Lagarde, chef for Den Internationale Valutafond? Hun er stilsikker, og det ville være en oplagt mulighed for lige at få forklaret, hvad IMF er for noget, og hvorfor det måske er ekstra vigtigt at vide i disse tider. Det kan umuligt få annoncørerne til at løbe skrigende bort, hvis der skrues en smule op for lixtallet.

Magasiner er et vigtigt kulturelt indspark i samfundet. Derfor skal de danske kvindemagasiner også turde tegne egne linjer skarpere op. Magasinerne har et ansvar for at skabe grobund for en identitetsskabelse for kvinder, der tør lære noget, når de læser et magasin målrettet deres køn. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at alle magasiner skal være »et frikvarter for den travle kvinde«. Og at det frikvarter består af slankekure og catwalk. Udnyt dog, hvad magasinet kan som medie! Udnyt, at de danske kvinder stormer ind på universiteterne, og udnyt, at kvinder stoler mere på magasiner end på dagblade. Det viser en undersøgelse fra britiske National Magazine Company fra 2010.

Derfor, kære kvindelige redaktører, tag del i kampen for kvinderne. I skal være med til at danne os og lære os om verden. Vi skal ikke blive dummere, når vi åbner et af jeres magasiner.