Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Kvindemagasiner er ikke fordummende

Marie Louise Wedel Bruunz:Kære Maria Arndt. Ifølge dit opinionsindlæg i Berlingske sidste tirsdag er jeg en af dem, der gør danske kvinder dummere. Som redaktionschef på et modemagasin er jeg (ifølge dig og samtlige kvinder i din omgangskreds) med til at viderebringe »en stor pærevælling af madopskrifter, slankekure, sextips og den nyeste mode«.

Marie Louise Wedel Bruun, redaktionschef, ELLE Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jeg er ikke helt klar over, hvor du har dit empiriske grundlag fra, men lad det nu ligge. Faktum er, at jeg er decideret træt af at høre på fordomsfulde danske kvinder, som tror, at al identitet befinder sig mellem ørerne, og at man for at udtrykke det er nødt til at klæde sig i sæk og aske og med uvasket hår. At enhver medsøster, der går bare det mindste op i sit udseende og sin fremtræden, pr. definition er mindre begavet. Men du nævner selv IMF-chefen Christine Lagarde som eksempel på en stilig, begavet kvinde. Hvor tror du, hun får sin inspiration fra - sin avis eller sit modemagasin?

På ELLE, hvor jeg arbejder, er vi en broget flok af af kvinder med vidt forskellige uddannelsesmæssige baggrunde (fra frisør til jura). Til fælles har vi en passion for vores samtid, og hvordan den giver sig til udtryk. En nysgerrighed og en glæde for alt, hvad der kan give livet en lidt skævere vinkel, om det så er en rød læbestift eller den nyeste musik, tanker og erfaringer fra en charmerende og begavet kendis eller de cuddle parties, som vi skrev om som et amerikansk fænomen for over et år siden, og som nu er kommet til Danmark.

Vi synes ikke, at kvindemagasiner er fordummende. Snarere tværtimod. De er et udtryk for nysgerrighed og interesse. Og derudover er de at betragte som et supplement. Et supplement til dagens avis(er) og andre nyhedsmedier, kulturbegivenheder, foreningsliv m.m. Det samme har de øvrige, traditionelle medier tilsyneladende erkendt - de bevæger sig i hvert fald i den grad ind på de typiske kvindemagasin-territorier, både til hverdag og i weekenden.

Så kære Maria Arndt, jeg går ikke ud fra, at du vil begynde at læse magasiner, men jeg håber, at du og dine veninder vil prøve at forstå, at mange andre kvinder i Danmark har en nysgerrig indstilling til livet og dets udtryksformer, og at kvindemagasiner er med til at nuancere deres hverdag og deres selvopfattelse og udvide deres horisont - ikke forsimple eller fordumme den.