Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Kommentar: Konkurrrence er et effektivt redskab

»Når vi ser nærmere på, hvordan kommunerne vægter pris og kvalitet, er det ofte i overvejende grad med prisen som det afgørende kriterium. Det vil sige, at man i disse tilfælde sætter højt fokus på pris og dermed ikke lader virksomhederne konkurrere om, hvem der leverer den bedste kvalitet.«, Skriver Mette Rose Skaksen.

Mettte Rose Skaksen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Borgmester i Halsnæs Kommune, Steen Hasselriis kalder i et indlæg i Berlingske 10. august konkurrenceudsættelse af skattefinansierede opgaver for et tveægget sværd. Det er jeg for så vidt ikke uenig i. Derimod tager Steen Hasselriis grundlæggende fejl, når han entydigt giver virksomhederne ansvaret for utilsigtede og uhensigtsmæssige konsekvenser ved konkurrenceudsættelse.

For som det gælder med andre redskaber, afhænger resultaterne af en konkurrenceudsættelse af, hvordan redskabet anvendes.

Konkurrence om opgaverne er grundlæggende en god idé og et effektivt redskab til at sikre den bedste kombination af pris og kvalitet. »Reglerne« for konkurrencen om den enkelte opgave tilrettelægges af kommunerne, som dermed bestemmer vægtningen af prisen og kvaliteten, når vinderen skal udpeges.

Når vi ser nærmere på, hvordan kommunerne vægter pris og kvalitet, er det ofte i overvejende grad med prisen som det afgørende kriterium. Det vil sige, at man i disse tilfælde sætter højt fokus på pris og dermed ikke lader virksomhederne konkurrere om, hvem der leverer den bedste kvalitet.

Et ensidigt fokus på pris kan medføre uheldige konsekvenser for kvalitet og leveringssikkerhed på den lange bane.

Det er ikke anderledes, end når vi selv køber nyt, hvor der også er en vis sammenhæng mellem pris og kvalitet. Derfor opfordrer DI kommunerne til både at inddrage prisen og kvaliteten, når de lader virksomhederne konkurrere om opgaverne.

Men når det er sagt, er det altid en udfordring, når en leverandør går konkurs eller ikke længere kan levere den aftalte leverance. Det er både et problem for en privat produktionsvirksomhed, der er afhængig af en unik komponent, og et problem for kommunen, hvor borgere har valgt at få hjemmehjælp fra en privat leverandør.

Her er det vigtigt, at man som ordregiver – offentlig eller privat – tager de rette forholdsregler og sikrer sig, alt efter karakteren af opgaven og markedet.

For at hjælpe kommunerne med at forebygge og håndtere eventuelle konkurser på pleje- og omsorgsområdet, har DI bedt Kammeradvokaten v. Advokatfirmaet Poul Schmith udarbejde en vejledning med konkrete formuleringer, der kan anvendes direkte i kommunernes tilrettelæggelse af samarbejdet med private leverandører.

Der er et potentiale ved øget konkurrenceudsættelse af skattefinansierede opgaver. Et potentiale, der kan udmøntes i besparelser som følge af produktivitetsstigninger, kvalitetsforbedringer eller en kombination afhængigt af den enkelte kommunes ønsker.