Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

København skal tiltrække kulturturister

Den globale kulturturisme stormer frem. Bare ikke i Danmark.

Martin Bender, Vice President, Events & Conventions Wonderful Copenhagen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ifølge OECDer kulturturismen det største og hurtigst voksende turismemarked overhovedet. På verdensplan udgør den hele 40 procent af turismen. I Danmark, derimod, udgør kultur kun fire procent af turistforbruget. Og det er en dårlig forretning for både Danmark og turistbranchen som helhed. Kulturturisterne har det højeste døgnforbrug af samtlige turister, og har flere overnatninger på destinationen. Særligt i efteråret og i første kvartal oplever hotellerne en belægning på under halvdelen af, hvad den er i sommermånederne. Det skal der gøres noget ved. Vi skal have de eftertragtede kulturturister til København – også i de kolde måneder. Kulturturisterne leder efter autentiske fortællinger, og er ikke tilfredse med at være iagttagere eller forbrugere. Vores børnekultur, det nordiske køkken og vores arkitektur og design har kvaliteterne til at skabe de samlende fortællinger, som den moderne kulturturist rejser efter. Wonderful Copenhagen har, i samarbejde med København og omegns kultur- og oplevelsesattraktioner, taget første spadestik til at samle efterårsferiens begivenheder med satsningen Wonderfall og har samtidig skabt en række unikke begivenheder. Nogle eksempler er Meyers børnefolkekøkken, skattejagt på Carlsberg og børnejazzklub på Statens Museum for Kunst. Traditionelt set har kulturturismen handlet om verdens kulturarv, men i de senere år har den kreative turisme vundet frem – og det er godt nyt for København og Danmark. I Wonderful Copenhagen arbejder vi i stigende grad på de fortællende og inddragende oplevelser inden for nye styrkepositioner som fx gastronomi, cykelkultur og elektronisk musik. Og det gør vi ved at samarbejde med byens aktører. En begivenhed som allerede strækker sig over en hel måned, er Wondercool. Februar er traditionelt lavsæson for turister og en måned, hvor København mangler de unikke og ekstra oplevelser, som kan tiltrække kulturturisterne. Derfor er Copenhagen Jazz Festival, Copenhagen Cooking, Dansk Arkitektur Center, Copenhagen Art Festival, musikfestival FROST, Danish Fashion Festival og Dansk Design Center gået sammen med københavnske hoteller, danske og internationale transportører og Wonderful Copenhagen om at gøre februar til en kulturmåned. Det skal vi have mere af. Det kræver en fælles indsats fra både politisk hold, erhvervsliv, kulturinstitutioner, festivaler, hotel- og turistbranchen at skabe de fortællinger, som gør,at kulturturisterne begynder at vælge København og Danmark som destination. Ellers bliver vi ved med at gå glip af det voksende turismemarked.