Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

København: en alvorligt syg by

Henrik day Poulsen: København er syg. Alvorligt syg. Københavns centrum har store sår, hvor entreprenørfirmaer har fået frit løb til at maltraktere den gamle bys vejnet. Lægerne på Rådhuset, som er valgt til at beskytte Danmarks hovedstad, er handlingslammede.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

København er syg. Alvorligt syg. Københavns centrum har store sår, hvor entreprenørfirmaer har fået frit løb til at maltraktere den gamle bys vejnet. Lægerne på Rådhuset, som er valgt til at beskytte Danmarks hovedstad, er handlingslammede. Overdoktoren Frank Jensen har mistet grebet og tyet til blame game-legen i stedet for at få København til at fungere som en moderne hovedstad. Overdoktor Jensen er mere leder af navn end af gavn. Den virkelige magthaver er underlægen Ayfer Baykal. Lægen med tyrkiske rødder er selv syg. Hun lider af en farlig sygdom; nemlig en fobi mod biler. Ja, faktisk har Baykal et meget sjældent set idiosynkratisk forhold til biler, der truer med helt at få København til at bryde sammen.

Hun har allerede lukket Nørrebrogade og ødelagt forretningen for mange selvstændige erhvervsdrivende, og på Amagerbrogade afventer de kun, at de bliver de næste til at dreje nøglen om. Berlingske kunne i sidste uge oplyse, at store dele af erhvervslivet i København har store problemer med at drive forretning pga. manglende fremkommelighed, men Baykals parti hader folk, der tjener penge og foretrækker, at alle er offentligt ansatte. Baykal har også besluttet, at flere vejbaner nedlægges og erstattes af busbaner. I forvejen har Baykals bilfobi medført lukning og ensretning af flere centrale veje bla. dele af Søgade og Farimagsgade. Baykals sygdom har også betydet, at parkeringspladser i indre by er blevet næsten lige så sjældne som blå diamanter. Erhvervslivet må nu indstille sig på, at varer skal leveres på christiania- cykler og forretningsforbindelser afhentes i lufthavnen af cykeltaxaer. Om vinteren kan gæsten varme sig med et uldtæppe og urtete.

Underlægen Baykal må have et særligt forhold til overdoktor Jensen. Måske er det hendes eksotiske udseende, der har fået overdoktor Jensen til slet ikke at reagere på erhvervslivets råb om hjælp. Jensen kommer ellers fra et respektabelt parti, der normalt godt kan lide erhvervslivet. Men overdoktor Jensen er som Odysseus blændet af ikke blot sirenen Baykal, men et helt kor af røde sirener på Rådhuset, som lokker med søde ord som grøn by, ren luft og bæredygtighed. Sirenerne har lokket stakkels overdoktor Jensen i en honningfælde. Jensen er ellers en solid jysk mand med en skønt ålborgensisk accent, der giver ham et eksotisk præg i storbyen. Men som Odysseus kan selv den stærkeste mand falde for sirenernes sang og glemme sin lægegerning; nemlig at helbrede patienten København og ikke forværre tilstanden. Sundhedsstyrelsen har endnu ikke grebet ind over for kvaksalveriet på Rådhuset, men en anden underlæge Pia Allerslev har råbt vagt i gevær. Men Pia tilhører en etnisk minoritet, som Baykal og hendes kumpaner tromler ned. Allerslev har indset, at København er invaderet af en kræftsygdom, der omfatter naivitet og stalinistisk had til bilen.

Københavns eneste håb er det kommende kommunalvalg. Her kan Københavns borgere, hvis de er kloge nok til at gennemskue Baykals sygdom, vælge at føre København tilbage til at være en moderne hovedstad, hvor man også kan køre, parkere sin bil og drive forretning. Men tiden er kort. Patienten er ved at forbløde, og de ansvarlige læger handler uansvarligt. Ærgerligt, når vi nu har så skøn en hovedstad.