Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Kære taxa-chauffør: Du får kun én chance til

15DEBS-RENSCHAUSER-113154.jpg

Jeg er distræt anlagt og dermed for farlig til førerbevis - så jeg overlader den slags til min kone. Andre løsninger hedder som bekendt cykel eller kollektiv transport. Eller taxa Det kollektive og taxaen minder stadigt mere om hinanden. Folk kritiserer gerne de kollektive midler for deres blanding af høj pris og elendig service. Men ærlig talt: Taxaerne er ikke meget bedre og kan endda virke værre på grund af prisforskellen.

Fagets sørgelige forfatning blev synlig for alle i forgangne uge: Designeren og taxakunden Louise Dorph Houvenaeghel havde bestilt en vogn og bevæget sig ned på gaden. Men fordi hendes mobil var røget på lydløs, hørte hun ikke chaufførens sædvanlige sms og efterfølgende opkald. Og da den kvindelige kunde fik tjekket sin mobil igen, lå der en aldeles ulækker besked: »Hej din luder, du har bestilt en taxa, hvorfor kommer du ikke? Har du fundet anden taxa? Luder for helvede, du skulle aldrig ha bestilt taxa, din luder!«

Chaufføren havde arbejdet i selskabet Taxa 4x35. Dét har han så ikke længere. Han er fyret. »Vi har nultolerance over for den slags opførsel,« som selskabets direktør siger.

Direktøren burde have samme nultolerance over for alt det andet. Bevares: Taxachauffører i uniform findes skam endnu. Man kan også være heldig med en chauffør, der nikker pænt og siger velkommen. Og som måske ligefrem kender den billigste eller korteste vej til destinationen.

Slige chauffører er bare sjældne efterhånden. Taxafaget synes faktisk i frit fald. Med masser af irritation til følge. Eller endda utryghed.

Og nej, de forskellige firmaer virker lige onde om det. Jeg har prøvet Taxa 4x35, forsøgt mig med Amager-Øbro Taxi, endda taget livtag med Taxinord engang - men lige lidt hjalp det:

De optræder ikke serviceminded og virker i det hele taget ligeglade med deres kunde. Altså med mindre de skal spørge om vej. Eller have penge.

Hvad skulle de stakler dog gøre i London, tænker man. Kollegerne på de kanter skal i store træk kunne omkring 30.000 gader udenad. Man har endda scannet de britiske chaufførers hjerner og fundet markant flere »vindinger« i dem.

Hyrevogne i den danske hovedstad kan ikke nødvendigvis finde selv centrale adresser længere. Og det handler ikke om mange chaufførers udenlandske baggrund. Årsagen ligger i deres uddannelse og indstilling.

Kun én ting står stadig uforsøgt for mit vedkommende: Jeg har ikke prøvet Uber. Endnu da. Simpelthen fordi jeg indtil nu har set pirattaxaerne som tyveknægte og deres kunder som hælere.

Men lige præcis Uber kunne meget vel blive det næste. Forskellen er jo alligevel ens, som man siger: Uber er grundlæggende en privat bil med fører uden uddannelse. En traditionel taxa føles efterhånden på fuldstændig samme måde. Passageren bliver kun lige tålt, betræder ligesom chaufførens enemærker, får tilmed et stærkt ufrivilligt indblik i hans musiksmag - og skal ikke desto mindre erlægge 188 kroner for en tur fra Valby til Islands Brygge.

Så kære taxatyper: Jeg giver jer lige en chance eller to mere. Men hvis I ikke opper jer gevaldigt, app’er jeg snart en Uber i stedet for.

Jeres trøst? At I ikke er alene om jeres mangel på respekt for kunden. Man finder en lignende indstilling på talløse cafeer efterhånden. Beklager, at vi sådan kommer rendende og bestiller kaffe og betaler jeres løn.

Passager og chauffør sidder bare særlig tæt på hinanden rent fysisk. Sæt jer op i sædet og vær mindre grænseoverskridende. Få styr på det.