Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Det er svært som elev at sidde i klasseværelset, ikke at kunne følge med og samtidig vide, at der ikke er nogen derhjemme til at hjælpe med lektierne. Den elev var jeg i indskolingen. Og en dag blev jeg bedt om at læse højt i klassen. Mine fingre stivnede, og jeg stammede, mens jeg læste en side så langsomt, at jeg kunne mærke klassekammeraternes utålmodighed kravle ind under huden på mig.