Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Ja tak til seksualitet - nej tak til sexisme

De sociale medier koger over, efter blandt andet Dansk Kvindesamfund har kritiseret en reklame med en bar numse på Movia-busserne for at være sexistisk, og kort efter lægger et foto på Facebook med tre topløse kvinder, hvor brystvorterne er dækket med klistermærker. Kritikkerne kan ikke se forskellen på aktivisme med bare bryster og annonce med bar numse. Her forklares forskellen på seksualitet og seksualisering.

Det er ikke hver dag, bankdirektør i Saxo Bank, Lars Seier Christensen, deler opslag fra Dansk Kvindesamfund på sin Facebook profil. Men et foto af tre feminister med bare bryster, hvor brystvorterne er dækket til med klistermærker, har fået ham til tasterne. Han kan nemlig ikke forstå, hvorfor feministernes bryster er et billede på ligestilling, når en reklame med en bar numse på Movia-busserne, er sexistisk.

Lars Seier Christensens spørgsmål har fået gang i en ophedet debat på de sociale medier, som understreger, at der er brug for en større forståelse for, hvilke konsekvenser den sexistiske mediefremstilling har for piger og kvinder. Så kære Lars, vi vil meget gerne forklare forskellen for dig: Det handler om, at kvindelig seksualitet og seksualisering af kvindekroppen ikke er det samme. Det ene handler om livsglæde og frihed, det andet om objektivisering og undertrykkelse og en kultur, der gør livet svært for især unge piger.

Movias numse-reklame er bare et af de mange seksualiserede, photoshoppede porno-kroppe, som bybilledet er fyldt med. Nøgenhed i sig selv er selvfølgelig ikke sexistisk. Men det bliver sexistisk, når kvinder seksualiseres og tingsliggøres i en reklame.

Forståelsen af den stærkt øgede seksualisering og tingsliggørelse af piger og kvinder er vigtig og nødvendig, fordi denne fremstilling af kvinder er en helt grundlæggende dimension af det mediebillede, som danskere i mange tilfælde bruger som kompas til at navigere, danne holdninger og træffe beslutninger ud fra, når man skal bedømme en kvindes værdi. Sexistiske reklamer er med til at understøtte en kultur, hvor kvinders værdi gøres op i, hvor seksuelt attraktive de er, og ikke hvilke kompetencer eller hvilken personlighed, de har.

Det har store konsekvenser for pigers og kvinders velbefindende, fysisk som psykisk, og forskning viser, at den øgede seksualisering hænger tæt sammen med stigningen af selvværdsproblematikker og et øget antal af spiseforstyrrelser og depressionssymptomer hos piger og kvinder. Derfor er en seksualiseret bar numse på en bus kritisabel. Seksuel frigjorthed handler om det helt modsatte. Når tre feminister poserer med klistermærker på brystvorterne, så handler det om livsglæde og seksuel frigjorthed. Det er tre kvinder med navn og ansigt, ikke et anonymt objekt. Men det kan selvfølgelig også være provokerende at skulle forholde sig til rigtige mennesker.