Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Ingen hippiedrømme lige her. Du kan roligt stemme på os igen, Torben Steno

Læs mere
Fold sammen

Kære Torben Steno. I et indlæg her i Berlingske skriver du, at du ved sidste valg stemte på Alternativet, trods overvejelser om Liberal Alliance. Vi er begge partier, der vægter systemkritik og nytænkning højt, hvilket også virker til at lægge dig meget på sinde. Så tusind tak for din stemme.

I indlægget skriver du imidlertid, at du – selvom du ikke har fortrudt dit valg – ikke regner med at stemme på os igen, fordi vi efter din mening er for gammeldags. Og når det kommer fra en 57-årig radiovært fra Radio24syv, spidser jeg selvfølgelig ører og tager pen og blæk frem.

Din primære kritik er, at vores nye folkeskoleudspil ikke adresserer »den digitale verdensorden«, som du kalder det. Du skriver, at Youtube-universet for mange unge er den nye »primære verden«, og at vi med vores folkeskoleudspil hænger fast i den »gamle verden«, når vi foreslår at forny flere af de eksisterende fag med fire nye fagligheder, nemlig klima og bæredygtighed, erkendelse, medborgerskab og kunst og kultur.

Men bare rolig, du har ikke spildt din stemme. Vores folkeskoleudspil er nemlig det mest ambitiøse og nytænkende bud på fremtidens skole, der har været længe. Det er et kæmpe frisættelsesprojekt, og hele ideen med de fire nye fagligheder er præcis at give plads og rum til, at den enkelte skole kan forme undervisningen lige på den måde, der giver mest mening for skolens lærere og elever.

Jeg mener ikke, vi politikere skal bestemme, at skolerne skal have IT som et særligt fag i folkeskolen. For det første fordi det digitale, som du også selv skriver, er en underliggende del af alt i samfundet, og for det andet ville det sandsynligvis snarere blive eleverne, der underviste deres lærere. Men netop fordi vi med folkeskoleudspillet sætter skolerne fri, står det den enkelte skole frit for at integrere det digitale så meget, de vil i undervisningen.

Du nævner kunstnere som rapperen Pattesutter og kulturelle Youtube-fænomener som Pew Die Pie, og selvom dine referencer absolut tydeliggør, hvor håbløst bagud vi skaldede politikere kan være i forhold til Radio24syvs topmoderne radioværter, mener jeg faktisk, at eksemplerne understreger behovet for en faglighed som kunst og kultur. Musik og andre kreative fag er blevet nedprioriteret alt for længe, og vi vil gerne styrke børnenes kreativitet og mulighed for at udtrykke sig.

På samme måde handler fagligheden i medborgerskab om, hvordan man er borger i et demokrati – netop for at tilføre den historiske og samfundsfaglige undervisning et fremtidsperspektiv med globalisering og samfundsudvikling. Ligesom de kulturelle møder, som internettet hele tiden inviterer til, om noget øger vigtigheden af at kunne forstå andre religioner og livssyn end kristendommens – derfor en faglighed som erkendelse.

Og endelig er en faglighed som klima og bæredygtighed ikke til at komme udenom, for klimakrisen er en realitet, og uanset hvor digital en verden vores børn og børnebørn ønsker at være i, er de – heldigvis – stadig også en del af den »analoge«. Men igen er alle muligheder åbne for, at det digitale kan indgå i undervisningen, og om nogen opfordrer vi alle folkeskoler til at tænke iværksætteri ind i deres undervisningsforløb. Blandt andet har vi i vores finanslovsforslag afsat millioner af kroner årligt til at oprette iværksætterrugekasser tilgængelige for alle landets folkeskoler.

Så ingen hippiedrømme lige her. Du kan roligt stemme på os igen. Og så er der i øvrigt ingen grund til blot at være »perifær sympatisør«, som du så genert kalder dig. Du – og alle andre med kritiske og konstruktive input – er altid velkommen til at deltage i vores politiske laboratorier, hvor vi udvikler vores politik i fællesskab og med en masse dygtige eksperter.

Rasmus Nordqvist er politisk ordfører for Alternativet.