I weekenden hylder influencere sig selv – men de er i virkeligheden gift for vores børn

Influencerindustrien er blevet et millionforetagende i Danmark, men bevidstheden om den magt og det ansvar, der følger med det, har tilsyneladende ikke indfundet sig hos de levende reklamesøjler.

Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

RETTELSE: Det fremgik tidligere af kommentaren, at »flere influencere, herunder også værten for Simbaprisen, Mika Schultz, er blevet politianmeldt«. Dette er ikke korrekt. Mika Schultz og flere andre influencere er blevet meldt til Forbrugerombudsmanden af Forbrugerrådet Tænk. Det fremgik også, at »influencerindustrien er blevet et milliardforetagende i Danmark«. Ifølge en analyse af Slots- og Kulturstyrelsen fra 2019 omsatte de 18 største influencerbureauer for godt 100 mio. kr. i 2018, hvorfor den sætning samt underrubrikken også er rettet. Berlingske beklager.