Hvis det ikke er ulovligt og heller ikke lovligt: Hvad er det så?

Var det en politisk beslutning eller en forvaltningsmæssig ordre? Og hvis det var en politisk beslutning, hvorfor blev den så effektueret af forvaltningen som en ordre uden hjemmel? Debatten om minksagen raser, og selv landets kronjurister er uenige om, hvad der er op og ned. Derfor er en kommission på plads, for hvis noget hverken er ulovligt eller lovligt, hvad er det så?

»Selvom embedsværket nu er bragt i en juridisk gabestok, tøver man på Christiansborg med at nedsætte en undersøgelseskommission. Men netop af hensyn til embedsværket må det være på plads, da det primært er dem, der ved, hvad der er blevet sagt og besluttet på interne møder, men som på grund af tavshedspligt er afskåret fra at udtale sig om, hvad der er sket.,« skriver Henriette Kinnunen om minkskandalen. Tegning: Kate Copeland Unknown

Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Montesquieus magtfordelingslære er et bærende princip i ethvert demokrati. Også i det danske, hvor Grundlovens § 3 bestemmer, at statens magt skal fordeles på tre uafhængige instanser: Den lovgivende, udøvende og dømmende magt, som indbyrdes skal kontrollere hinanden.